Föremål

Fantastiska ikoner

2010-04-20 15:13 #0 av: Helajna

Jag vill bara dela med mig av de fantastiska ikonerna jag fick se på Nationalmuseum. Jag var helt hypnotiserad av dem, så vackra och tänkt! En del är så mycket som 400 år gamla!

Som många av er vet har jag blivit mycket intresserad av kristen konst från denna tid. Jag är faschinerad av motiven och den dolda symboliken, det är också det jag har valt att skriva min hemtenta på, så här får ni ett litet smakprov utifrån det jag fick se på Nationalmuseum.

En del har jag lite information om, en del mer och andra ingen alls, men jag vill i vilket fall visa er alla för de är fantastiska.

___________________________________________________________________

ikon1 e 2.jpg ikon2 e 2.jpg
Här är en ikon med fantastiska detaljer som tyvärr aldrig rikgit går att återge i fotografi. Jag blev så djupt koncentrerad i att tyda denna ikon att jag helt plötsligt hörde en vakt bakom mig "Inte för nära, tack!" ...var lätt hänt att fastna nära kan jag säga.

______________________________________________________________________

ikon 2 e 2.jpg ikon 2 e 22.jpg
Här har vi två fönsterdörrar som (om jag inte minns helt fel) är från mitten av 1400-talet.
_________________________________________________________________________

ikon 3 e 1.jpg

__________________________________________________________________________


ikon 4 e 1.jpg kon 4 e 2.jpg
Denna minns jag inte så mycket om, mer än att jag tog ett kort i förbigående för att jag lade märke till den speciella dräkten. kankske lär jag mig mer om den längre fram? Dock så tror jag att detta kan vara evangelisten Matteus på grund av den bevingade människan/ängeln på hans högra sida.

__________________________________________________________________________

 

ikon 5.jpg ikon 6.jpg

Dessa ikoner fastade jag för på grund av deras stolek och individualitet trotts att de hör ihop.
_________________________________________________________________________


ikon 7 e 1.jpg fotspår.jpg

Kristi förklaring.
Denna ryska ikon är från 1500-talet och visar Ksrisi förklaring ur Bibeln.
Detta motiv kan ibland vara svårt att urskilja då det påminner mycket om gestaltningen av "Krisi uppståndelse" och "kristi himmelsfärd". I alla dessa motiv framställs Frälsaren i mittens övre parti med ljusstrålar och förgrunden har alltid vittnen. Vid himelsfärden ser vi Maria och de församlade lärjungarna, vid uppståndelsen är det oftast tre soldater, och som i detta fall Kristiförklaring ser vi de tre lärjungar som följde med Jesus upp på berget, Petrus, Jakob och Johannes. Denna händelse går att läsa utförligt i Bibeln både hos Matteus 17:1-9, Markus 9:1-8 och Lukas 9:28-36.
De gick alla upp på berget, enligt Lukas för att bedja. Väl uppe på berget förvrängs Jesus ansikte och han börjar lysa. Strax efter uppenbarar sig Moses och Elias. "De visade sig i härlighet och talade om hans bortgång, vilket han skulle fullborda i Jerusalem".
Vi ser Jesus här i en mandorla (mandelformen runtom honom) med strålar, något ovanligt i denna är färgen blå som används mellan guldet. I vanliga fall användes bara guldet för att symbolisera händelsen, men antagligen ansågs det för vardagligt idenna bild och man ville därför förtydliga det gudomliga med blå färg. Runt honom står Moses och Elias och nedanför berget (har identifierats som berget Tabor i Södra Galileen) har Petrus, Jakob och Johannes ramlat omkull av chock och Petrus är den ende som klarar av att se på det starka ljuset. En rolig detalj i bilden är att du strax ovanför Jakobs fot (honom till höger) kan se ett svart fotspår, avtryckt mot berget för att visa att han har fallit (se detaljbilden). På 1300-talet brukade man dessutom rita en sandal med rämmar där för att visa att han blev så förvånad att han tappade den.

Jag tycker att det är en vacker och rolig ikon att titta på.

_______________________________________________________________________

ikon 8 e 1.jpg ikon 8e2.jpg

Maria med barnet, eller så kallade madonnabilder kan vara oerhört faschinerade och finns i flera olika former. I dessa bilder är Maria huvudpersonen och barnet finns egentligen bara med för att visa på Marias modersroll.
Här ser ni en Hodegetria-verision från Ryssland på 1500-talet. Denna var mest vördnadsbjudande. "Maria Hodegetria", vägledarinnan pekar på sin son som sitter på henens arm med en skriftrulle i handen. Denna ikon kallas för "Vadsenamadonnan".
En annan madonna-typ är Ömhetens Maria, "Oumilenie" där Maria och barnet har en närmare relation än tidigare. En ännu mer extrem variant på detta är "Maria Glykophilousa", en sött kyssande Maria. Barnet sträcker sig här mot mammans ansikte och hon möter honom kind mot kind och med en lätt puss.
Bland de ryska madonnorna är dock varianten "Korsúnskaja" mest innerlig.Här läggs en större koncentration på själva närheten och därför begränsas bilden till att bara visa moderns och barnets ansikte i närbild.
Den mest intima av den bysantinska madonnatyperna är "Maria Galaktrophousa", den ammande Maria, den fick en stor spridning i Italien under 1300-talet.

Jag tycker att dessa madonna ikoner, och skulpturer för den delen är mycket faschinerande och jag vill se fler sådana i verkligheten en dag!

___________________________________________________________________________

ikon 9.jpg ikon 9 e 2.jpg
Denna gillade jag för att den på sätt och vis påminner lite om kollageteknink med de påsatta gloriorna och hårda material.
__________________________________________________________________________

ikon 10 e 1.jpg ikon 10 e 2.jpg

Här ser vi en färgglad ikon av evangelisten Matteus (ängeln på hans axel är symbolen). Från skyn ser vi en liten triangel som symboliserar treenigheten, Fadern, Sonen och den Helige Ande. Ängeln på axeln viskar i hans öra vad han ska skriva ned.
________________________________________________________________________

ikon 11 e 1.jpg ikon 11 e 2.jpg

Detta är en ikon föreställande "St Göran och Draken".

_______________________________________________________________________

ikon 12 e 1.jpg ikon 12 e 2.jpg
Den här tyckte jag bara var oerhört söt på något sätt, den är ganska lite och målad på ett sådant sätt att den är enkel men endå så detaljrik.
_________________________________________________________________________

Bilder: av Helajna tagna på Nationalmuseum i Stockholm.
Källor: "Jesu liv i konsten" av Patrik Reuterswärd. samt mina föreläsningar i skolan.


Anmäl
2010-04-21 01:01 #1 av: NaimaG

Mycket vackert. absolut älskar antika kristna saker.

Anmäl
2010-04-21 12:24 #2 av: Maria

Jag var på en Ikonutställning i Grekland för många år sedan och blev väldigt fascinerad av själva måleriet. Där var en lärare med i Ikonmåleri som försökte förmedla symboliken och själva bönerna som Ikonerna omgärdas av även i själva måleriet.

Har varit på en mindre utställning i Domkyrkan i Göteborg också

/Maria

 

Anmäl
2010-04-21 22:13 #3 av: Helajna

#2 vad spännande! vart i Grekland var detta?


Anmäl
2010-04-21 22:17 #4 av: Maria

Det var i ett museum på Santorini.

/Maria

 

Anmäl
2010-04-21 23:16 #5 av: Helajna

ååh. ska till Grekland i sommar nämligen så kanske något att sikta på då:) tack för tipset :)


Anmäl
2010-04-25 18:38 #6 av: Isatis

På ikonerna 6 och 7 tror jag att det är Jungfru Maria till vänster och Kristus till höger i hörnen. Bilden visar förmodligen ett utvalt helgon och dennes historia.

Anmäl
2010-04-25 18:41 #7 av: Isatis

Ikon nr. 5 är nog Marie himmelsfärd, Kristus håller hennes själ i sina händer.

Anmäl
2010-04-25 19:24 #8 av: Helajna

#6 intressant! Har du någon aning om vilket helgon det kan tänkas vara?

 

#7 Mycket spännande!
Nu då du säger det påminner det om en målning vi fick se på en förelägnins förut med just den händelsen. ska se om jag kan hitta den :)


Anmäl
2010-04-25 20:00 #9 av: Isatis

Vågar inte med säkerhet säga vilket helgon det föreställer utan att se närmare på ikonen i fråga. Kan möjligen vara den helige Nikolaus.

Anmäl
2010-04-25 21:26 #10 av: Isatis

Marie död och himmelsfärd är ett motiv som har förändrats genom hundratals år. Den här Novgorodikonen är från 1100-talets slut och knyter an till den bysantinska traditionen. Var och en av de som står kring dödsbädden ger intryck av övergivenhet och isolering i sin sorg.

Anmäl
2010-04-25 21:33 #11 av: Isatis

Den här ikonen Marie död och himmelsfärd är målad av Theophanes Greken i slutet på 1300-talet. Här är Kristus betydligt större än de övriga och höjer sig över bädden där Maria ligger. Gesterna hos de församlade är lidelsefulla, dramatisk är också den flammande keruben.

Så ser man hur samma ikonmotiv har varierat från skola till skola, från ett århundrade till ett annat. Spännande, eller hur?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.