Annons:
Etikett10-böcker-och-papper
Läst 6851 ggr
NaimaG
5/9/10, 1:34 AM

Äldre böcker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar böcker och har upp mot 200 stycken, sedan är jag också en bokmal och kan inte leva utan att läsa en bok. Läsa är mitt främsta intresse.

Börjar med att presentera 1958s hundlexikon. Jämför man den mot informationen kring hundar idag så är skillnaden enorm, även utseendet på vissa hundar har förändrats så som schäfer.

Annons:
NaimaG
5/9/10, 1:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Svensk-Finskt ordlexikon från 1970 och stämmer än idag överräns med bokforms finskan, lite värre blir det när det kommer till riksfinskan som talas i bla helsingfors.

NaimaG
5/9/10, 1:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Alla känner igen den klassiska encyklopedin som brukar finnas på skolor. Här i hemmet har vi hela Bra Böckers Lexikon från 1983, helt komplett.

Maria
5/9/10, 11:11 AM
#3

Jag har min farfarsfars gamla bibel där alla 16 barnenFörvånad finns antecknade när de föddes längst bak. Även de som dog tidigt och det var tre av barnen som inte blev vuxna.

Vid 1893 så föddes två barn, ett i januari och ett i december.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Isatis
5/9/10, 11:36 AM
#4

Sitter med en poesibok som min mor fick i julklapp 1907 av sina föräldrar. I den har min mormors mor skrivit en vers och klistrat ett litet bokmärke, ett änglahuvud. Finns flera gamla söta bokmärken i boken. Har ännu äldre poesiböcker men min mors är nog kärast.

Spara biblar, postillor, katekeser, skolböcker, gamla brev, ja allt som har text. Är gammal litteraturvetare, bibliotekarie och konsthantverkare så böcker, konst och konsthantverk ligger mig varmt om hjärtat.

ophelia
5/10/10, 10:33 AM
#5

Hos oss finns det också en del gammla böcker.Men det har blivit så många vid det här laget så de ligger lite överallt förutom de som står i bokhyllor.Så en inventering och och katalogisering är nog ett måste snart.

Jag har nog upp emot 1000 böcker vid det här laget och en del skulle Jag nog kunna sälja eftersom det finns dubletter.Alla är såklart inte gammla med väldigt många.

Något som jag funderar på är bibliofil upplagor är det något man ska vara extra rädd om eller?

mieeow
5/11/10, 4:05 PM
#6

Jag har ett svenskt-latinskt Lexikon från 1942 (tror jag! har inte det här just nu, rättar om det är fel..) dock har jag nog inte särskilt mycket mer än det…

Min kompis har en jättegammal Bibel, vet dock inte årtal :/

Annons:
Bergspuman
5/12/10, 8:47 PM
#7

Någonstans i mina gömmor har jag min mormorsmors kokbok, som är skriven på tyska (hon var tyska) och dessutom med gotiskt alfabet Glad.

Helajna
5/13/10, 12:38 AM
#8

#7 åh, låter oerhört spännande. otiskt alfabet är ju underbart vacker. Om den dyker upp får du gärna visa oss :)


SannaHolmgren
9/3/10, 10:43 AM
#9

Jag har nånstans i mina gömmor, en gammal bok om svinskötsel. Sidona är obrutna, dvs de behöver klippas upp, så jag har inte läst hela. I den kan man bla läsa om nån ras av tamsvin som inte finns längre. En rolig bok, men lite svårt att förstå med det lite äldre skriftspråket 

Bondepraktikan är en av mina jag tycker om, just denna är 3:e upplaga från 1964.

Och en sån bok (heter det motbok) som man fick när det var ransonering under kriget ligger nog i samma gömma som svinboken.

Linnea
10/26/10, 3:57 PM
#10

Böcker med ransoneringskort har jag flera stycken efter mina farföräldrar. Där finns lite allt möjligt i den lådan, har inte tittat på allt.

En gammal bok jag gärna hade haft är skriven av CG Wrangel och heter Handbok för hästvänner. Sista utgåvan utkom tidigt 1900-tal. Hittar man en brukar de var rejält dyra, ett par tusen iaf.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bergspuman
10/26/10, 4:22 PM
#11

#0 Finns möjligen dalbo-hunden med i ditt Lexikon???

Isåfall kan det kanske vara min mormor som skrivit om den Glad

valley
11/22/10, 10:09 PM
#12

Jag har ett gammal tyskt svenskt Lexikon tryckt 1873. Det är gamla tyska bokstäver så det är svårt att läsa. Vissa ord vet jag inte ens vad de betyder på svenska för de har försvunnit ur språket.

Yred3
11/24/10, 1:57 AM
#13

Vi har två gamla amerikanska(dictionary´s) ordböcker. Eftersom min far var till USA på 1930-talet och blev intresserad av landet och språket som skiljer sig från "the Queens" English.

Annons:
Zuzziquie
1/4/11, 11:22 PM
#14

Oj, har massor med böcker, inklusive en del av äldre sort…
Vågar inte ens försöka räkna dem, men det är MÅNGA!

Bland annat några skolböcker som mina gammelföräldrar hade i slutet på 1800-talet/början på 1900-talet. Ska se om jag kan hitta dem sen, minns att det stog en del intressanta saker i dem som inte alls stämmer idag.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Zuzziquie
1/4/11, 11:58 PM
#15

Efter att ha letat lite snabbt och inte alls hittat de jag tänkte på så hittade jag iallafall en bok i Hästskötsel från 1910-talet. Därutöver så hittade jag skolböcker i så gott som alla ämnen från folkskolan under 1940/1950-talet samt en riktigt tjock bok från -48 som heter "Fullständig kurs i landskapsmålning" som är riktigt intressant :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

mieeow
1/9/11, 8:02 PM
#16

Läser just nu "Greven av Monte-Cristo" från år 1968, inte särskilt jättegammal, men den är speciell fr mig då min farfar tydligen har bundit in den.

mahre
2/26/11, 1:08 PM
#17

Min bibel är från 1801

och mina Sherlock Holms är från 1906 första utgåva.

Jag älskar böcker, det kanske låter konstigt, men jag känner mig trygg när jag har mina böcker omkring mig. jag har runt 1500 och jag har läst allihop. Jag letar böcker på loppisar, auktioner och antikavriat. Det är så roligt.

Jag önskar mig en bibel från 1600 talet, innan den skrevs om.

Jag älskar doften av böcker

Jag vill ha ett litet bibliotek Skrattande

mieeow
2/26/11, 1:25 PM
#18

#17 jag vill ha ett tornrum fullt med böcker (A)

mariatingsund
2/26/11, 7:18 PM
#19

Jag var på loppis idag och luktat på en del gamla böcker, det är verkligen en toppenkänsla, håller med Mahre. Inte alls som kemikalielukten på nya böcker.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ophelia
2/27/11, 5:08 PM
#20

#17 håller med dig fullständigt här finns också massor av böcker och flera blir det.Glad

//Sylvia

Annons:
mahre
2/28/11, 12:12 PM
#21

Jaaa. ett torn rum hade inte varit fel.. Med väggarna klädda med böcker. Bra belysning över en väl in sutten fotölj Skrattande

Man kan få tag på riktigt fina böcker på typ loppis. och billigt. Det är toppen

19# hittade du nått som du ville ha??

mieeow
3/1/11, 5:49 AM
#22

#21 jaa exakt! mjuk matta på golvet och fin utsikt i ett sånt valvfönster eller vad det heter :D

min dröm <3 haha när folk frågar vad mina framtidsplaner är säger jag slott i transylvania, slott iaf. Jag förstår inte varför folk tittar på mig så skeptiskt! ;P

ophelia
3/1/11, 9:43 AM
#23

Ja jag blir alltid avundsjuk när jag ser egna biblioteksrum i stora hus.Det vill jag också ha.

För tillfället så sitter jag och velar vad jag ska ge yngsta barnbarnet Hc Andersenr's sagor från 1945 eller Tusen och en Natt från 1946 Försöker se till att barnbarnen ska ha lite klassiska böckerGlad

//Sylvia

mahre
3/1/11, 3:57 PM
#24

<3<3 exakt!!!! jag hänger med till Trasylvanien.. Åh vilket rum det skulle bli :D 
sedan kan vi sitta där och läsa tills vi blev gamla. Och då skriva våra memoarer i det rummet. Ge ut det och bli en del av våra älskade böcker

#23 UHhhh svårt val…Men om barnbarnet är litet hade jag valt Hc Andersen för tusen och en natt tycker jag passar till en på 10 och över..
Men det är underbart att du ger böcker, det gör jag med. Mina barnbarn nästan räknar med att få det, nu för tiden.
när jag frågade vad dom villa ha i Julklapp sa dom "det är väl ingen idé att önska nått film, så det får bli (boken) :) perfekt..

mieeow
3/1/11, 5:49 PM
#25

ja verkligen! och ett gammeldags skrivbord med fjäderpenna ;D

håller med mahre att hc andersen passar till yngre, och tusen och en natt till de äldre.

Så ni har båda barnbarn? bara jag som är barn fortfarande? :D :P

Endroppeihavet
5/22/11, 7:52 PM
#26

Min favorit av mina egna äldre böcker är ett ex av Sibyllans handbok från 1907. Eftersom det är innan nazismen så finns det swastikas på framsidan, en symbol som absolut inte skulle fungera i ockulta sammanhang nu..

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

mahre
6/6/11, 11:47 AM
#27

<3

böcker är så underbart…

Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: