Annons:
Etikett33-utställningar-och-mässor
Läst 2389 ggr
Helajna
2010-04-14 01:43

(Tema) Rubens & Van Dyck på Nationalmuseum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag med om något som jag kommer att ta med mig hela livet, inte minst i egenskap av konstvetare.

Jag och universitetet var på Nationalmuseum i Stockholm där vi dels tittade på lite målningar av Rembrandts (kommer en artikel om detta inom kort) samt tittade på den nya utställningen med Rubens och van Dyck. Jag kan verkligen rekomendera att besöka utställningen som har öppet till och med 23/5.

I en liten folder som man kan få på plats skrivs detta om utställningen :
"Utställningen sammanför verk av barockens främsta målare Peter Paul Rubens och Anthonis van Dyck för att visa deras inbörders förhållanden och den enastående inverkan de hade på det samtida flamländska måleriet."

Nationalmuseum har tidigare haft en del målningar från dessa innan, men nu har de fått låna en mängd olika målningar världen över som gör den till en enastående samling. På utställningen kan du se verk som;
"Sussanna och gubbarna"(Rubens),
"Adam och Eva" (Tizian och även Rubens kopia),
"Europa och tjuren"(Rubens),
Rubens verition av Tizians "Offer till Venus",
"Backanal på Andros" (Rubens),
"Den helige Hieronymus"(Van Dyck) och många, många fler!

Jag tycker absolut att du bör ta ett besök här innan den 25e maj. Köp gärna utställningskatalogen för 195 kronor också, där varje verk på utställningen finns med och berättas om.

Öppet tider på Nationalmuseum:
Tisdag och tirsdag 11-20
Onsdag, fredag-söndag 11-17
Måndag STÄNGT

Entréavgiften är 100 för vuxna,
80 kr för studenter, pensionärer och grupper om minst 15 personer.
Fri entré för barn och unga under 19 år.

Jag hoppas att du stannar till för ett besök om du har vägarna förbi, och att du får samma upplevelse som jag.
Det är en fantastisk känsla att få stå brevid dessa fantastiska målningar och kännas historien.


Annons:
Helajna
2010-04-14 01:52
#1

Glömde bort att länka hemsidan.
Här kommer den

www.nationalmuseum.se


Bergspuman
2010-04-14 21:18
#2

Jag som ääääälskar Rubens. Det fanns några alster av honom på Das Alte Pinakothek i München.

Måste gå dit! Tack för tips! Skrattande

Helajna
2010-04-17 17:54
#3

#2 Vad roligt!:D
Hans målningar är helt magiska! och att få stå så nära och betrakta dem är en upplevelse!


Upp till toppen
Annons: