Annons:
Etikett71-ur-klockor
Läst 5071 ggr
MartinO
4/26/10, 8:33 PM

Renovering av bordsur (bildserie)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min ägo har jag ett bordsur jag ärvt av min Mormor och Morfar. Jag minns dess underbara klang sedan barnsben. Tyvärr har det slutat att fungera, men då jag har ett utpräglat ursinne ville jag försöka ge mig i kast med projektet och kanske bli lite visare på köpet. Foten i munnen

Även urtavlan och kabinettet skulle få sig en uppsnyggning.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Annons:
MartinO
4/26/10, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag lyckats få ut urverket ur kabinettet (det var trångt vill jag lova), såg jag att axellagringarna var rent kleggiga av gammal olja och naturligtvis tröga. Jag provade först med skivbromsrengörning, som inte ger kvar några rester när det dunstat. Det var inte tillräckligt, så hela verket åkte ned i min ultraljudstvätt. Sedan blev det avblåsning med tryckluft och uppsmörjning.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MartinO
4/26/10, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I någon flytt har nog uret fått sig någon stöt, så pendelaxeln fick riktas.

Jag lyckades få igång verket och det har stått och tickat flera timmar i mitt skruvstycke. Glad

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MartinO
4/26/10, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tog av urtavlan och den fick sig en avputsning tillsammans med visarna med rubbing, som man har till billack. Själva kabinettet fick sig en omgång med polish.

Gångjärnet till glaskupan hade släppt i lödningen, så det fick lödas om.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MartinO
4/26/10, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Någon som kan hjälpa mig att tidsbestämma uret? Jag tror att det är köpt någon gång på 40-talet, men är ej helt säker. Detta är det enda som står på insidan. Skulle också vara intresserad av veta fabrikatet. Ingenting framgår någonstans.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MartinO
4/26/10, 8:52 PM
#5

Detta var faktiskt inte så svårt som jag trodde. En helt ny erfarenhet och något att tillägga meritlistan. Så länge uret inte är i så dåligt skick att det behöver tillverkas nya delar, så är det något många kan klara av.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Helajna
4/26/10, 10:01 PM
#6

Vilket fantastiskt ur och vilket fantastiskt arbete du har gjort.
Själv skulle jag nog inte ens våga tänka tanken att testa laga något liknande :)

En ålder vågar jag inte rikgit prova på, men jag tror att det skulle vara någonting för Erika eler Naima :)

Jätte kul att se!


Annons:
Helajna
4/26/10, 10:03 PM
#7

Jag hade för mig att jag lagt in en länk om svensk urtillverkning, och det hade jag.

Här kommer den, Den kanske kan hjälpa dig.

Antikurmakarna


Gnidde
4/28/10, 3:46 PM
#8

Uret är väl reparerat 10/7 1951 av signaturen som står bredvid. vad är det fär märke på uret tillverkaren kanske fins kvar so du kan fråga dom. Skulle tro mellan tummen och pekfingret tillverkat på 20-30 talet.

Hälsningar Gnidde.

Upp till toppen
Annons: