Annons:
Etikett20-bilder-och-konst
Läst 2781 ggr
Helajna
2010-03-26 02:46

Kristen konst

Jag läser altså konstvetenskap för tillfället och har som mål att utbilda mig på högre nivå inom humanoria.
Just nu är jag väldigt intresserad av kristen konst genom romansk, gotisk, och renässans - tid fram till idag.
Hur budskapet har gestaltats, vilka regler som fans kring konsten och nästan framförallt konst med dolda kristna budskap. Hur vi kan lära oss att tolka dem och vad målningarna kom att betyda för betraktarna och konstnärerna själva.

Mycket intressant!


Annons:
Helajna
2010-03-26 02:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag köpte faktiskt två böcker idag som handlar om just kristen konst mer eller mindre.

Den första är "Jesu liv i konsten" av Patrik Reuterswärd. Den beskriver mycket noggrant hur den kristna konsten symboliserar olika händelser, känslor, personer och budskap. Än så länge har jag inte satt mig in i detalj om boken men en utverdering av den kommer senare.

(OBS! Bilden är tagen med min webcamera och därmed i dålig kvalitet)


Helajna
2010-03-26 03:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den andra boken är "Gåtan Maria Magdalena" av Laurence Gardner som är en mycket duktig historieskrivare.
Detta är en 434 sidor tjock pocket bok som handlar om den omtalade Maria Magdalena. "Helgon eller synderska?" är en frågan som många ställt sig om henne genom tiderna.
Jag hoppas kunna få en del svar i boken som jag påbörjade tidigare ikväll och har redan fått lära mig hur Maria Magdalena avbildas i konsten.

Även denna bok kommer jag givetvis också att skriva om då jag läst den.

(Även denna bild tagen med min webcamera)


NaimaG
2010-03-26 14:47
#3

Utbildning inom humaniora här har du en till som gått utbildning via humaniora. Kristen konst är vackar och jag råkar ha just kristen konst här hemma, har nämligen två silverfat med inristade kyrkor på. Skit snygga. Sedan har jag en gigantisk brevpress med mässingskors på, den väger oerhört mycket och är även den skitläcker.

Helajna
2010-03-26 15:09
#4

Vad roligt ! :)
Det finns ju inget roligare att läsa ;)

Kristen konst är vacker och mycket fashinerande. Finns så mycket att analysera och forska kring :)


Upp till toppen
Annons: