Annons:
Etikett20-bilder-och-konst
Läst 2417 ggr
Helajna
4/11/10, 4:15 PM

Kristna mootiv under omkr 1000-1700-tal.

Som jag tidigare nämnt lite lätt så håller jag på att skriva ett arbete om kristen konst, arkitektur och skulptur. Hur dessa sågt ut. Hur de utfördes, av vilka. Symbolik osv.
undrar därför om någon här inne kanske har någon målning eller liknande med kristent budskap från denna tid som jag kan få titta på och eventuellt skriva om? :)

Tycker kristen konst är oerhört spännande och intressant!
Hör av er:)

Har ni någon kunskap i ämnet får nni givetvis även nämna detta :)


Annons:
Helajna
4/11/10, 4:17 PM
#1

Även så tidigt som 800 tas emot men är nog LIITE svårt att få tag på:p hehe


Migoff
4/11/10, 10:39 PM
#2

Ett tips är ju att åka runt och titta på gamla kyrkor. Ofta kan någon präst berätta föremålens historia. Kyrkorna brukar ha ganska många föremål bevarade.

http://www.ostergotland.info/Themes2.aspx?m=40235

Hittade en länk med massa kyrkor i östergötland. Finns nog mest gamla kyrkor i södra sverige då norra Sverige tillhörde samerna på den tiden.

Helajna
4/12/10, 1:48 AM
#3

ååh det vore ju underbart!
Dock lite svårt för mig, då jag dels inte har den tiden mer än att åka runt i Uppsala och dels att jag varken har körkort eller bil att kunna åka och titta lite var som. Så får nog nöja mig med Uppsala trakten. Dock har jag tänkt att kontakta präster i frågan med :)


Migoff
4/12/10, 7:06 PM
#4

Okej, kan förstå att de blir lite trassligt då ^^. Men det finns säkert en och annan präst som skulle bli glad över att berätta lite om sin gamla kyrka då du ringer :P

Helajna
4/13/10, 12:34 AM
#5

ja, någon måste det ju finnas :)
Är även nyfiken på att få deras funderingar kring dagens "marknadsföring" av den kristna tro, det ser ju trotts allt lite annorulnda ut nu :)


Upp till toppen
Annons: