Annons:
Etikett40-köket
Läst 3538 ggr
Helajna
3/15/10, 1:37 AM

"Djävuls-gaffel"

För en tid sedan läste jag i en tidning om en gaffel som näst intill såg ut som en djuvulsk treudd. Den var i arbetat silver med ett skaft delat i två som var ihop lödat. Det var lite oklart vad gaffeln kunde ha används till, men kanske sallad eller bröd vid servering.

Nu är jag lite nyfiken… har någon av er kanske en gaffel som stämmer in på beskrivningen? Eller en annan antik gaffel som är något utav det ovanliga?


Annons:
Isatis
4/27/10, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är mycket intresserad av allmoge. Använder, i vardagen, mina allmogemöbler, tavlor, husgeråd, redskap, verktyg, bonader och textilier. Skickar med en interiörbild.

Helajna
4/27/10, 5:27 PM
#2

ååh, vilken mysig miljö att bo i!
hur har du byggt upp din interiör? med hjälp av saker du har ärvt, eller har du köpt hem det mesta själv och så?


Maria
4/27/10, 6:05 PM
#3

Här kommer en länk om framför allt silverbestick. Där står att den trekloiga gaffeln efterträdde den med två klor och blev populär på 1720 talet.

Här står lite om att gaffeln ansågs symbolisera djävulen och det tog tid innan gaffeln blev populär.

Intressant läsning tyckte jagGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Isatis
4/27/10, 6:56 PM
#4

Jag var den enda som ville ta hand om släktens efterlämnade saker. Det är alltså arv. Har böcker och gårdsdokument kvar från flera generationer. (bodde på gården som barn). Gäller dock inte min nuvarande bostad som är en backstuga där sko- och sadelmakaren bodde.

Fick även smycken, bl a en favorit ett hängsmycke med böhmiska granater, går även att använda som brosch. Pärlhalsband, halsband och örhängen som bars vid sorg mm.

Helajna
4/27/10, 7:34 PM
#5

#3 vad spännande! Har inte hunnit läsa så mycket men ska göra det under kvällen :) … kanske göra en ny artikel eller liknande med efterlysning om bestick :)

#4 vad roligt! Vilken tur att det inte blev "bråk" om alla saker :)
Låter som ett oerhört vackert smycke. Inget du vill dela med dig av här inne under "smycken"?


Isatis
4/27/10, 8:49 PM
#6

Skall försöka fotografera av den. Hoppas att jag hamnar på smycken. Tror att jag placerade förra inlägget fel, skulle till "allmoge". Tacksam om du kan lotsa mitt inlägg rätt.

Annons:
Helajna
4/27/10, 9:16 PM
#7

okej. läser det då i så fall :)


NaimaG
4/27/10, 9:51 PM
#8

Jag har en hel låda med bestick i silver från tidigt 1900-tal. Återkommer med bild.

Helajna
4/27/10, 9:55 PM
#9

ååh, ser jag fram emot:)


NaimaG
4/27/10, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här kommer bilden. Det har inte används på 3 år så det är dags att rengöra dem upptäckte jag. Jag fick detta sett utav min far när jag var 18 år gammal som i sin tur fått det utav min farmor.

Maria
4/27/10, 11:01 PM
#11

Jättefina. Roligt när man har hela lådan också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Helajna
5/2/10, 6:14 PM
#12

Roligt med en hel samling och vad fina de är!
Du borde använda de själv med ;)


Upp till toppen
Annons: