Annons:
Etikett06-utflyktstips
Läst 2038 ggr
Helajna
3/22/10, 2:49 PM

Uppsala - en stad för Historia och antikviteter

Som fastiten Uppsala bo sedan 5 år kan jag inte undgå att prata om allt det som staden erjuder!

Sommartid i Uppsala är oförglömligt :)
I den här tråden hade jag tänkt samla mina personliga tips på utflykter och seevärdifhter i Uppsala stad :)


Annons:
Helajna
3/22/10, 2:58 PM
#1

Linnéträdgården

Många förknippar Uppsala med Carl von Linné som var mycket verksam här i Uppsala under mitten av 1700-talet.

Centralt i Uppsala finns denna "oas" som är en rekonstruktion över hur Linnés trädgård såg ut då han var verksam. Varje planta i trädgården var noga utvald och hade ett eget syfte. Huvudsyftet med trädgården var att undervisa uppsala universitets elever i otanik och medicin. I trädgården kunde de studera växterna, deras utseende, läkande effekter, växtlighet, förökning osv.
Här har du möjlighet att med hjälp av en guide få en rundvandring och lite historia kring Linné och hans liv och inte minst trädgården.

I utkanten av trädgården hittar du även Linnés gamla bostadshus. Här kan du se hur han levde, titta på bevarade föremål från hans tid så som textilier, matsilver, möler, tavlor och mycket mer.

På omårdet hittar du även ett Café med gott fika och på andra sidan gatan finns två fik med de kännda "Linné-bullarna" som är oerhört stora och inte minst mycket goda!

Jag går till Linné trädgården nästan varje sommar, att befinna sig i den här miljön, ta sig en fika och njuta av solen är underart.

Ta en sväng förbi här i sommar! :)


NaimaG
3/23/10, 7:52 PM
#2

Uppsala domkyrka är något man inte får missa också.

Helajna
3/24/10, 7:55 PM
#3

Nejdå, den kommer ;)
Domkyrkan är en fantastisk kyrka som bör ses av ALLA :D


Upp till toppen
Annons: