Annons:
Etikett70-övriga-föremål
Läst 2183 ggr
AndersE
2010-03-17 12:09

Förbered arvet...

Skum rubrik?

Flört

Vad jag är ute efter är att föremål med en historia har ett större värde. Dels rent ekonomiskt, men framförallt känslomässigt.

Så passa på när du besöker föräldrar eller far/morföräldrar. Fråga om de saker du ser och gillar.

"- Morfar, var kommer den här tavlan ifrån?"

"- Mamma, hur var nu historien om gungstolen?"

Skriv ner, eller spela in. Spara. Gärna i anslutning till föremålet. Det kan räcka att tejpa en lapp under fåtöljen.

Det som idag bara är en fåtölj som mamma ärvt av sina föräldrar blir för dina barnbarn mormors mormors fåtölj. Tänk vad kul att då veta när och var den köptes. Var bodde hon då? Hur såg livet ut? Var det ett inköp till den första gemensamma bostaden?

Annons:
Helajna
2010-03-17 12:58
#1

Mycket bra tips!
Man vill ju gärna att historien ska leva vidare och att den dagen våra barn och barnbarn kanske blir intresserade av ett föermål skulle det vara kul för dem att hitta informationen!
I påsk ska vi upp till min sambos mormor, och där är det ett himelrike i antikviteter! Hon och jag pratar ofta om dessa föremål och den här gången tänkte jag även ta bilder, skriva ned och visa er lite saker :)


AndersE
2010-03-17 13:10
#2

#1 Det ser vi fram emot!

mariatingsund
2010-05-16 00:54
#3

Jag önskar att någon har sagt det till mig medan mor- och farföräldrarna (och föräldrarna också för den delen) levde.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: