Annons:
Etikett38-smycken
Läst 3046 ggr
Ganos
10/29/11, 7:38 PM

Skadade gamla kaméer, hjälp!

Jag har nyligen blivit ägare till ett antal kaméer. Dessa har dock vissa skador eller har utsatts för en något olämplig behandling. Den ena är en kamé från 1800-talet, den är sprucken och en bit har lossnat. Något måste göras med den för att det inte ska bli värre, men vad? Har hört att de ska hållas mjuka med barnolja, men vågar inte göra något jag inte är helt säker på är rätt.

Den andra kamén är en fantastisk liten sak. Den har en gång i tiden rengjorts med bomullstuss fuktad med rengöringssprit, då den hade djupt ingrodd smuts i kanterna. Beröringen var ytlig, men jag som sett den före och efter undrar om den inte ändå tappat lite av sin lyster. Vissa delar ser "döda" ut, men det kan ha varit så innan också. Hur ska denna tas omhand? Gör kemikalierna fortfarande skada eller är de borta? Den har snabbt torkats av med vattenfuktade bomullstussar efter den där grovrengöringen. Hur fås lystern upp igen? Hur ska den förvaras och tas omhand i framtiden för att må så bra som möjligt? Kaméen är inte en vanlig orange-vit, utan tycks vara gjord i pärlemor som har en underbar lyster. Detta smycke är alldeles för vackert för att få skadas.

Är helt ny som kaméägare, så alla tips mottages med stor tacksamhet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: