Annons:
Etikett50-möbler
Läst 3014 ggr
LindaBlue
2013-02-14 16:47

Stol, gotisk stil?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej, hittade denna stol på en loppis för något år sedan. Undrar om någon kan berätta något om den för mig. Precis när jag köpt den hittade jag en liknande på en nätauktion, den såg ut att ha ungefär samma motiv, på samma ställen, den såg dock nyare ut, och var mycket mer detaljerad, den gick under benämningen "gotisk stol". Min är väldigt sliten, och ganska grov i utförandet på bilderna, dock får det mig att undra om bägge är gjorda efter någon historisk förlaga.

Annons:
Ghosthunter
2013-02-17 08:55
#1

Härlig stol. Jag antar att det går att fälla upp sitsen så man kan lägga saker där?

Ja, det är en stol i gotisk stil. Troligen tillverkad i början av 1900-talet…iaf första första hälften av 1900-talet.

Jag är dock inte säker på var den är tillverkad….men nere på kontinenten nånstans eller kanske Frankrike om man ska vara lite långsökt….för det är ju en fransk lilja på😃

Dock har den inget högt penningvärde. En sån stol i fint skick får du 300-400 kr för. Men den har ju ett högt affektionsvärde tycker jag!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

LindaBlue
2013-02-17 11:12
#2

Nej, det går faktiskt inte, sitsen är iofs ihålig, inte solid, men bara underifrån så att säga. 

Trodde inte heller den var värd så mycket, men cool är den ju! Bara lite nyfiken på varför det finns andra med samma motiv, fast i olika utföranden så att säga.

Är nästan lite sugen på att försöka samla på mig 4- 6 stycken och ställa upp runt ett träbord!

Upp till toppen
Annons: