Annons:
Etikett51-allmoge
Läst 4241 ggr
Ghosthunter
7/12/13, 6:12 PM

Utmaning till er!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kort och gott, vad är detta? det ser ut som en intakt sak….inget som är avbrutet eller så, men det kan vara en del av något?

Köpte den på en loppis i Värmland för 40 kr. Den är märkt EPS 1811, så det är en riktig gammal sak. Brukar ha ganska bra koll på allmogesaker, men denna går jag bet på!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
7/12/13, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
7/12/13, 6:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

…och detta är väl en gammal luktdosa i trä? Lukten finns så klart inte kvar, men jag tror att det är en luktdosa🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Lovizaa
7/13/13, 6:11 PM
#3

Det ser ut som något man nystar garn runt, kan det stämma?

Ghosthunter
7/13/13, 6:43 PM
#4

Det kan det vara…men som sagt, ingen aning vad det är?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Isatis
7/18/13, 3:10 PM
#5

Ghosthunter, nu vet jag inte storleken på föremål nr. 2 men kan det möjligen vara en sandströare? Man torkade ju skrivbläcket på olika sätt.

Ghosthunter
7/18/13, 4:18 PM
#6

Isatis - den är ca 5 cm i diameter och 3 cm hög….🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Isatis
7/18/13, 4:38 PM
#7

Ghosthunter.

Skickar en länk där du kan se olika sandströare. Visst kan man väl tänka sig att det är en sådan. Hur som helst är den ljuvlig, tycker att du har gjort ett fynd. Grattis!
http://www.digitaltmuseum.se/search?name=Sandstr%C3%B6are

Ghosthunter
7/18/13, 5:00 PM
#8

Tack så jättemycket. Det hade jag nog aldrig kommit på. Det var ett mysterium för mig, men visst måste det väl vara en sandströare🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

mariatingsund
7/23/13, 10:22 AM
#9

Ettan ser ut som de fyrkantiga hålen är nav och plats för axel som sedan roterats, förmodligen använt i jordbruk. Men jag vet alltså inte, så någon kanske kommer med korrekta svaret :)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Isatis
7/23/13, 1:53 PM
#10

Tänker härvel, haspel eller repvinda. Beror på hur kraftig den är. Har en någonstans som har använts till garn, man räknade i pasmor när man lindade
tråden. Har för mig att pasma är ett textilt längdmått. Jag har bl a en knäppharvel vars mittendel är lik den du köpt.

Ghosthunter
7/23/13, 4:44 PM
#11

Jag tror att det är nån form utav garnvinda. Jag såg nämligen liknande saker i en annons på Tradera, fast de var inte alls så gamla. Så ni är nog rätt ute bägge två.

Jag har också en knäpphärvel…..men den liknar inte denna.

Tack för era svar🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

mariatingsund
7/24/13, 11:49 PM
#12

Jag tycker nog att den är för robust för att vara garnvinda. Repslagare hade också andra verktyg. Jag tror knappt att någon har tillverkat en sån stor sak som skulle användas inomhus, då var inte husen så stora. .Så jag lutar fortfarande åt att det var i djurhållning, jordbruk, lantbruk eller i alla fall utomhusbruk det användes.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ghosthunter
7/25/13, 8:01 AM
#13

Ja, det har du rätt i….den är för robust faktiskt. En sak slog mig precis nu. Kan det kanske vara en del av en gammal hissanordning till en brunn….innan de gjordes i metall?

Annars är det nog inom jordbruk.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
mariatingsund
7/25/13, 8:40 AM
#14

japp, det kan faktiskt ha varit. med rep o hink och en vev. Jag har bara sätt sådana "telefonstolpar" till gamla brunnar, men detta vore ju mer praktiskt eftersom repet kan torka snabbare och därmed hålla längre :D

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ghosthunter
7/25/13, 3:57 PM
#15

Ja, jag tänkte mig en järnstång som går i mitten och ett vevhandtag i ena änden.😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[TheoA]
7/25/13, 10:39 PM
#16

Jag tror också att nummer ett är en garnvinda. Vi har flera såna uppe på vinden och dem står bredvid de gamla vävstolarna. :)

Sökte också på "gammal garnvinda" då jag fick detta som ett resultat. Länk till annons .Visst måste det ha varit detta den var till för?

mariatingsund
7/26/13, 12:14 AM
#17

Fast den är betydligt mer graciös. Den på bilden däremot är tunk och förmodar att vore besvärligt veva lite garn med det. Garnvindor brukar vara smärta tunna, absolut inte tjockare än nödvändigt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ghosthunter
7/26/13, 7:47 AM
#18

Hmm….ja det är fortfarande en öppen historia vad det är för något. Tyvärr var annonsen bortplockad.

Men som Maria säger här så brukar ju garnvindor vara tunna och lätta. Jag har även garnvinda också och den är lätt och tunn.

Men hur som helst så är det lite roligt med mysterium och jag gillar saken, vad det än är för något🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Isatis
7/26/13, 9:38 AM
#19

Förr i tiden slog man ju rep på gårdarna, kanske användes vindan (härveln) för att beräkna längden på repet. Ett visst antal varv var ett bestämt antal meter, alnar eller vad för mått man nu räknade i. Har ett par stycken grova härvlar men har aldrig använt dem. Jag vet att de var populära som blomställningar på 70-talet.

Ghosthunter
7/26/13, 5:49 PM
#20

En sorts bobin kanske? här är nåt liknande: http://www.tradera.com/bobin-och-trabytta-auktion_341132_187070656

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
mariatingsund
7/26/13, 7:02 PM
#21

Bobin är samma sak, också smärt, men om man t.ex. väver trasmattor, då kommer vi upp till behovet att kunna rulla upp det på en grövre sådan. Det kanske var för trasmattor. Fortfarande inget säkert, bara en idé :)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ghosthunter
7/26/13, 7:14 PM
#22

Tja….inte helt omöjligt🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Bjornen
8/18/13, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Första bilden visar förståss en bobin att användas i en nyststol. En lite annorlunda modell från Rättviks hembygdsgård, där bobinen kunde användas som pall när den inte användes.

Upp till toppen
Annons: