Annons:
Etikett61-silver-och-guld
Läst 3222 ggr
angelica415
8/17/15, 7:00 PM

antik silverspegel med stenar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har ärvt en gammal spegen tänkte kolla om någon visste något om den. Den har silver stämplar & glaset var trasigt så tog loss det. tacksam för svar :)

Annons:
angelica415
8/17/15, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Framsidan, spegen e borta har lagt folie sålänge tills jag har tid å byta ut glaset

VildaVittra
8/17/15, 7:11 PM
#2

Kan du ta en bra bild på stämplarna? 

Så jättegammal får jag inte känslan av att den är, men jag kan givetvis ha fel. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
8/17/15, 7:17 PM
#3

Med hjälp av glaset kan man avgöra åldern. Så släng inte glaset

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




VildaVittra
8/17/15, 7:22 PM
#4

#3 Glaset finns inte kvar, det är ju folie.🙂 Och glasen berättar egentligen ingenting om det inte är under en tidsepok där man bytte försilvringsmetod. I min stämplade spegel (1767) så är glaset faktiskt äldre, varför det syns är att glasets rinningar går åt fel håll. de har alltså lagat spegeln med gammalt glas men vänt på det med 90 grader.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

angelica415
8/29/15, 5:04 AM
#5

Hej tänkte kolla om nån hade koll typ var såna här speglar var gjorda eller under vilket årtal man gjorde dom det är ju riktigt silver och jade och ädelstenar . Är nyfiken på historian runt den för man ser ju att den är handgjort och att det är mycket jobb gjort på den. Om någon vet vad en sån här spegel kallas kanske? Tacksam för svar

Evahelene
9/1/15, 7:12 PM
#6

Det är en handspegel, även kallad sminkspegel (fast det kan väggspeglar kallas). Om det är silver så finns det stämplar på den. Stämpeln som visar en bokstav plus en siffra talar om när den är gjord. Spegelglaset kan ge en ledtråd om hur gammal den är. Var glaset svartprickigt? Hur såg baksidan av spegelglaset ut? Hade glaset en "kant" som ev. ser lite mattare ut än resten? Allt det är ledtrådar som kan tala om hur gammal den är.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
Upp till toppen
Annons: