Annons:
Etikett70-övriga-föremål
Läst 6927 ggr
Jaguar_
2015-09-25 18:14

Gunghäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!

Inte en aning om om jag lagt min tråd rätt men då lär jag få höra det kan jag tro ;)

Jag vill ställa en fråga till er här inne eftersom jag failar själv på att hitta information om min gunghäst. Den har ingen signatur eller årtal så man kan få reda på information om den tyvärr. Den är helt ren från märkning. På grund av blommorna har några sagt att de tror den kommer från längre upp i Sverige. Om den ens är svensk. Är mest bara intresserad av att få reda på mer. Mest årtal och vart den kommer ifrån. Om man få reda på mer är det ju bara kul. Om det är en gunghäst som är gjord för att se gammal ut gör det inget heller för mig. Den är så vacker ändå :)

Jag har kollat runt med lite museum, men ingen verkar känna igen den. Mina googlingar har gett nada.  Men kanske något här har ett hum om min gunghäst :)

Här är en bild (kan ta fler, denna är från tidigare ägare) Ha så taskigt ljus i vårat hus för att få bra bilder och det har varit så regnigt ute så vill inte ta ut och fota den:

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
annia1
2015-09-26 02:35
#1

Jaguar jag kan inte svara på nåt om vem som gjort den eller vart den kommer ifrån.

Men jag är tveksam till att det är nån som gjort gunghästen från grunden så att säga. För jag tror inte nån privatperson skulle göra så stort/brett träns så att hästen gapar så mycket. Och den är så kantig på tex benen. Så för mig ser den inte hemmagjord ut. 

Jag såg en bild nånstans för länge sen på karusellhästar och den på din bild liknar det jag kommer ihåg. Så min gissning är att nån gjort om en karusellhäst till en gunghäst. Är det en karusellhäst så skulle jag tro att den är gjord utomlands nånstans, men har ingen aning om vart.

Här två länkar med bilder jag hittade på på google. Karusellhästar…. Karusellhäst…. Många bilder är samma på de båda. Om du tittar på bilderna så finns det vissa delar som liknar det som finns på din häst.

För att ev hitta information så försöka hitta nån sida som handlar om tivoli eller karuseller och fråga. Det du kan göra är att ta nya kort på gunghästen, men se till att själva gungan nertill inte syns på bilden och sen göra bildsök på nätet och se om det dyker upp nåt som liknar det du har.

.

Jaguar_
2016-12-11 11:48
#2

Ah! Jag hade ju ett svar här inne haha… Konstigt jag inte fick se det när det kom. Hade typ glömt av denna tråden.

Tack för svaret annia1. Du kan ju ha rätt  i frågan ang min gunghäst. Kommer nog aldrig få svar på detta, men jag ska testa någon gång att ta en bild där inte gungan syns så får vi se. 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Råkan
2017-02-17 22:15
#3

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

Jaguar_
2017-02-18 16:42
#4

#3 Tack för länken! Tror jag hittade den när jag höll på att leta info. Tycker dom dock mest tar upp att det är skit och har inget värde. Jag vill bara få fram ursprung och årtal om min så tråden är föga intressant för mig. Tycker inte heller att min häst är lik den som är på bilden heller så tror inte den är gjord i Kina/Asien. Tyvärr kommer jag nog aldrig få reda på detta så jag får njuta av min vackra gunghäst tills vi skiljs åt om massor av år. 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Råkan
2017-02-20 14:00
#5

När/hur fick du tag iden?
Försök att lista ut vad för träslag eller vad den är gjord av.
Det kan ge dig en ledtråd var den är tillverkad.
Man kan se på ådringen om det är något snabbväxande.

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

Jaguar_
2017-02-21 06:31
#6

Hm de var en tjej i stockholm som hade den som ?!leksak?! till sina barn men som tur var var inte hennes barn allt för intresserade så den blev inte förstörd av det. Sen vart hon fick den ifrån tror jag inte ens hon vet själv. Tror hon hittade den på någon loppis.

Träslag… Svårt att se då den är 'målad', men kan ju försöka se om jag kan hitta något på den. Sansen är inte trä (som man kan se på bilden). Har äve svårt att avgöra om den har äkta tagel eller om det är något annat. Det är ganska grovt och lite stelt, nästan som tagel är när det är använt på detta vis och vet verkar vara behandlat med något så det ska hålla.

Den har en spricka som går runt nedre delen av halsen. Så det ser ut som kroppen är gjord för sig och huvudet för sig. Troligt är benen gjorda utanför kroppen med men är inte säker då de inte har sprickor i sig (iaf frambenen) Bakbenen ser ut att vara skapta tillsammans med kroppen.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Råkan
2017-02-21 09:33
#7

Ser du vad för trä den står på känns den svensk.
Sök på bilder med lite olika varianter av rocking horse. old, vintage, m.m.
Lycka till.

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

Upp till toppen
Annons: