Annons:
Etikett35-porslin
Läst 5072 ggr
BeatriceOlofsson
2017-02-19 18:00

Edelstein Bavaria

Hej,

På min 20-års dag fick jag min mormors gamla matservis. Hon berättade att den köptes till hennes farfars 50-års kalas år 1931, men tyvärr är servisen bara halv  idag eftersom den delades upp mellan syskonen efter hans död. Jag är jättenyfiken och vill veta allt om den, men tyvärr hittar jag ingenting mer än att den är tysk. 

Är det någon som känner igen den eller vet någonting om det tyska företaget? Vad betyder stämplarna? Vad tror ni att den är värd? Jag är jättenyfiken på allt. 

Med vänliga hälsningar,

Beatrice Olofsson

Annons:
parsley
2017-02-27 09:37
#1

Det är svårt att hitta uppgifter om den här typen av serviser, eftersom de det inte finns några kända designers bakom dem. De är relativt vanliga. Många köpte dem eller fick dem i t ex bröllopspresent och man har varit rädd om dem och bara använt dem vid speciella tillfällen. För några år sedan så var standardpriset på auktion ca 30 kr delen för kompletta serviser, med terrin och omkring 56 delar. Nu verkar priserna ha fallit så räkna med omkring 20 kr delen eller något mer för din servis. Se om du kan hitta liknande serviser på Tradera och se vad de har kostat (med reservation för att serviser kan vara svårsålda på Tradera, p g a de kan vara svåra att skicka).

BeatriceOlofsson
2017-02-27 23:14
#2

Tack för ditt svar! Jag hade mina misstankar om att den var rätt vanlig och inte gjord av någon känd designer, eftersom mina gammelföräldrar tillhörde arbetarklassen och inte hade speciellt mycket pengar. Tack för tipset, jag ska söka lite på Tradera. Jag tror inte att den är värd speciellt mycket eftersom den dessutom är halv, men den har ett högt emotionellt värde och jag har inga planer på att sälja den.  Tack än en gång för att du tog dig tid att svara. Nu känner jag mig klokare!

Upp till toppen
Annons: