01- ÖVRIGT

Renhornskniv/samekniv?

2017-07-02 20:45 #0 av: CarolinaF91

Hej!
Jag har en gammal kniv som tillhörde min styvpappa. Jag hittar ingen gravering på varken kniven eller slidan. Någon här som kanske vet vem som har gjort den.
En fin kniv som aldrig är använd. Kan vara kul att veta lite mer om den.

Anmäl
2017-07-02 20:46 #1 av: CarolinaF91

Anmäl
2017-07-02 20:46 #2 av: CarolinaF91

Anmäl
2017-09-11 23:52 #3 av: tlover

Jag kan inte säga vem som gjort den men det ser inte alls ut som klassiskt samiskt hantverk (det kan ju vara samiskt även om det inte är klassiskt samiskt). Punslingen eller bränningen (ser ej exakt vilket av dom på bilden) ser dessutom lite "massproducerad" ut men det kan bero på inte världens bästa läder för ändamålet tex ett läder som tål väta bättre än ett vegetabilgarvat läder.

Kanske inte så mycket hjälp men det kanske kan hindra dig från att stirra sig blind på att den ska vara samisk. Det som var mest likt av det jag hittade (samma perforerande mönster i hornet och till synes massproducerad punsling) var ett finskt märke på knivar http://www.kellamknives.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_133&products_id=979&zenid=e875db2ae75828515fa2fd8a9fe249de Om det är dom vet jag inte men man kan kanske mejla företaget en bild

Världens bästa djurbutik, Fias butik!
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.