Annons:
Etikett35-porslin
Läst 5957 ggr
imilija
10/15/10, 11:54 PM

rörstrand, men av vem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

för ett tag sen köpte jag detta vackra fat på en loppis och såg att det hade en stämpel men kollade inte på den förän igår, fatet är så fint så stämpeln spelar egentligen ingen roll.

men då jag inspekterade såg jag att det står "Rörstrand sweden" och i kanten står det "X118"

vad betyder X118?

har letat lite men inte hittat något liknande, vore kul att veta när det är gjort och vem som ligger bakom det, kanske finns det fler vackra saker i samma serie?

Annons:
imilija
10/15/10, 11:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

vad kan det betyda?

imilija
10/15/10, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

det var inte det lättaste att få en tydlig bild.

Busangardens
10/21/10, 10:28 PM
#3

Rörstrand Sweden är just skaparen, ett bolag som skapat porslin sedan 1726, det du ska söka efter är designern av modellen och namnet på vilken servetris den tillhör.

X118 skulle jag tro är signatur för vilken del av serien det är eller att det är 118de delen som skapats ur serien.

Jag kan rekommendera dig att kontakta Rörstrand på www.rorstrand.se och skicka en bild på föremålet till dem så kan de ge dig all information du behöver.

Gunlog
11/14/10, 8:21 PM
#4

Efterfrågan har besvarats av Rörstrand Museum:

"X118 är modellnamnet för föremålet, och det ger information om att föremålet är tillverkat i lergods och att det är en "special", dvs föremål som beställts av en privatperson eller företag hos Rörstrand. Det finns ingen uppgift om vem som formgivit fatet. Föremålet är tillverkat på det sena 1950-talet på Rörstrandsfabriken i Lidköping."

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: