Annons:
Etikett22-skulptur
Läst 4292 ggr
mariatingsund
8/22/10, 8:19 PM

nytt förvärv, vet någon tiden?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan vara allt mellan 1890 och 1960 denna vackra dam som jag har fått tag på. Har någon en aning om på ett ungefär?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
ErikaLindblom
8/23/10, 1:27 PM
#1

Vilken vacker dam! Jag håller med dig! Det är verkligen svårt att avgöra hur gammal den är. Vilket material är den gjord av? Finns det någon stämplen?

mariatingsund
8/23/10, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Gips, och ingen stämpel synlig. Den har bara några få stötmärken och jag tror att jag chansar på att fylla dessa med lite färg för att förlänga livslängden. Jag bifogar några närbilder, fast ljuset var inte det bästa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/23/10, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

bild3

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/23/10, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

bild 4

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/23/10, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

bild5

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/23/10, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har en liknande figur som var en lampfot (det är det nu också fast inte original) , den är senare, kanske 50- rentav 60-talet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
ErikaLindblom
8/24/10, 1:04 AM
#7

Vilka vackra bilder! Av kvinnans ansikte att döma är min bedömning att hon är tillverkad omkring 1910. Hon har ett väldigt "Edwardianskt" ansikte. Jag är självklart inte säker, men det är min teori.

mariatingsund
8/24/10, 9:10 PM
#8

Tack Erika, jag tyckte också att ansiktet liknade mer porslinsdockor från tidigare tillverkning. Min andra dam från senare tid har helt annan sorts ansikte. Och håruppsättningen avslöjar också att den måste vara äldre än 1950-tal i alla fall. Du kan ha rätt med omkring 1910, jag har ju jugend så nära mitt hjärta så det skulle kännas bra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ErikaLindblom
8/25/10, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har jämfört den första damen med ett vykort från den Edwardianska tiden och jag tycker att det finns stora likheter mellan de båda. Vad tycker du?

mariatingsund
8/25/10, 1:14 AM
#10

Jo, mest det där ödmjuka, ögonen neråt, lite urringning,  snäll o sexig samtidigt. Jag skulle egentligen veta mer om just gipsfigurer, när det var mest typiskt. Det är ju en hel del arbete nedlagt ändå, bara minskat materialkostnad för att inte bara de rika kunde köpa dessa. Jag har läst någonstans (mitt minne är nog alldeles för svagt) att man har gjort dyra skulpturer (olika modeller)  i porslin, keramik och sten, och sen har man avbildat några o serietillverkat i gips, men inte många av dessa överlevt, vore roligt veta lite mer. Min är 62-63 cm hög o väger en del. Hade hellre haft det i stengods för att kunna ha utomhus också, men den ÄR fin.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: