Annons:
Etikett81-till-salu-och-sökes
Läst 8564 ggr
Woodland
4/5/10, 2:46 AM

Billig import

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Tittar in här för första gången.  Trevligt forum!

Bilden är av en billig importerad kopp (fat och assiett också naturligtivst) Är det någon som har sett denna? Jag är intresserade att få tag på några fina ex.

Tacksam för hjälpen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
4/5/10, 2:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är bilden av assietten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
4/5/10, 10:42 AM
#2

Tycker mig känna igen att man ofta ser denna typen på loppisar. Så du kan ju göra ett försök att leta på liknande ställen.

Jag tror att mina svärföräldrar har denna servis.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NaimaG
4/5/10, 9:35 PM
#3

Har de ingen stämpel under sig?

Helajna
4/6/10, 12:50 AM
#4

Vilken fantastisk kopp! :)
just blåvita motiv brukar det finnas gott om på loppiasar.

Som sagt, ingen stämpel under koppen?


Woodland
4/6/10, 1:25 AM
#5

# 2

Kan dina svärförälder tänka sig att skiljas sig från servisen?  Flört

# 3 och 4

Nej, ingen stämpel Rynkar på näsan som jag vet  men den är fin ändå!  Denna kopp ger mig många fina minnen av Svärmor när jag ser den.  Det är lite nostalgi faktiskt  för att koppen har ingen värde i sig själv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ophelia
4/6/10, 11:48 AM
#6

Några av den sorten finns nog här i gömmorna också.Precis som din är  det min svärmor som haft dem och de påminner och kaffekalasen.Glad

//Sylvia

Annons:
Woodland
4/8/10, 12:54 AM
#7

Tack för tipset om loppis.

Fick tag i 4 assietter idag på "Returvaruhuset".  Och jakten går vidare . .  Flört

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Helajna
4/8/10, 1:58 AM
#8

Vad roligt att du fick tag på fler!:D
Hoppas att du hittar ännu mer snart :D


Woodland
6/13/10, 9:05 PM
#9

Tyvärr har jag inte lyckats bra med jakten  Rynkar på näsan

och har inte hittat några koppar alls.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mariatingsund
6/14/10, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har också ett liknande bekymmer, har en Rosenthal Maria tekopp med fat, och den har väldigt speciellt "flytande blått" mönster. Skulle gärna komplettera.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Woodland
6/14/10, 8:48 PM
#11

Mycket vacker kopp och säkert i en annan prisklass än den jag letar efter! Vad heter den?

Lycka till!

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mariatingsund
6/14/10, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det är från Rosenthal som jag skrev och modellen heter Maria, men Maria har gjorts med många olika motiv, mest kända är ju björnbär-serien. Läget är ju att jag aldrig har sett detta motiv och har ingen aning om det har bara gjorts detta enda ex på prov eller om dessa finns att köpa någonstans. Jag vet inte heller vad mönstret heter tyvärr och då är det ju svårt att efterlysa också. Jag kan ju alltid hoppas att någon här vet det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Yred3
6/17/10, 2:43 AM
#13

Jag tror att de kom efter 1974. Mycket vacker

Maria Björnbär som vi har finns i 2 olika utföranden. På 70 talet fanns ingen glasyr över bilderna vilket gjorde att, om man maskindiskade så försvann dekoren till sist. Men när de andrade tillverkningen vet jag inte.

Det var ju mycket populärt med Konlig Dansks blåa serviser, Musselmalet och Blå Blomst.

Den nyaste Maria heter: Saint Germain, vit, mocca och guld är färgerna.

Man kan annonsera i tidningen Antikt och Auktion.

Annons:
mariatingsund
6/17/10, 3:11 PM
#14

Min tekopp är inköpt väldigt tidigt i så fall, vi har haft den tekoppen i familjen så länge jag minns, dvs länge. Inköpt i Ungern någonstans då jag var liten, jag tror faktiskt det var tidigare, skulle tippa på 1966, mina föräldrars vänner hade nämligen presentbutik då som jag tror den kommer ifrån.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Woodland
6/17/10, 5:13 PM
#15

Har du kontaktat Rosenthal?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
mariatingsund
6/17/10, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu blev det ännu tokigare, tusen o tusen tack för all hjälp, men min stämpel ser såhär ut. Liknar mest 34-56, linjen under Rosenthal iaf. Men ändå inte detsamma ser det ut som.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
6/17/10, 11:40 PM
#18

Förresten, vågar inte dröja på deras sida, den flimmar något hemskt. http://www.rosenthal.de/

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
6/18/10, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och fatet har ett tillägg på stämpeln.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Yred3
6/18/10, 1:24 AM
#20

Min gissning är att det kanske inte gick på export och det verkar som om det kan ha tillverkats redan 1907. Skicka bilden till Rosenthal och fråga!

Det blänker så att jag kan inte se det första ordet: Entr……..

Annons:
mariatingsund
6/18/10, 10:05 AM
#21

Det står Entwurf och det betyder design. Raden ligger i vecket på undersidan, därav smetat lite. Hur kontaktar man rosenthal om deras sida är oåtkomlig?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
6/18/10, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

När jag ändå håller på, så har jag en till sak gammal från Rosenthal, förmodligen var sockerskål med lock, men jag har aldrig ägt locket. Den har också en unik stämpel (som inte finns med bland föregående). Den skålen är definitivt gammal, från förra sekelskiftet och ägdes av min farmor på den tiden. Det kunde varit Maria-s föregångare med dessa ArtDeco öron.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Yred3
6/18/10, 1:58 PM
#23

Jag kom in försök flera gånger det finns olika sidor.

mariatingsund
6/18/10, 3:55 PM
#24

Min dator vill inte vara på deras sida, den flimrar 2 ggr/sekund och jag varken orkar se något där eller vill. Vad finns det för fler sidor än den som är fel på? (rosenthal.de)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Woodland
6/18/10, 9:09 PM
#25

Försök med att start om datorn.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Yred3
6/18/10, 9:11 PM
#26

Ett annat förslag är att kolla i telefonkatalogen vad Rosenthal i Tyskland har för adress eller gå in på narmaste porslinsaffär och fråga. En gissning är att ditt glas är mycket gammalt pga foten.

mariatingsund
6/18/10, 9:17 PM
#27

#25 Det är inte min dators fel utan deras hemsidas fel. Eller ser ni den sidan rätt?

#26 Jag har tittat så gott det gick men det finns inte ens stämplarna där. Och man kan kontakta dem - om man är i restaurangsbusiness… Jag tror inte de ger service till en nyfiken människa som äger en gammal sprucken sockerskål utan lock, om  jag ska vara ärlig.

#26 om glaset: det är just foten som gör mig osäker, den är nämligen vikt på något konstigt sätt, och "sprängt" som det kallas dvs har slipad kant. Om det var värdefullt då hade man drivit foten också för hand och inte slipat. (Om ni förstår vad jag menar vet jag inte, det är lite fackuttryck.)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Woodland
6/19/10, 12:50 AM
#28

# 27 Eller ser ni den sidan rätt?

Javisst! Inga problem! Glad

Har för din del sökt överallt på nätet: discontinued china patterns, e-bay.com och e-bay.de osv. utan resultat. Tror du inte att någon kännare bland Rosenthalfolket hade tyckt historien om denna kopp varit spännande? Jag håller med #26 - det är värt ett försök.

Lycka  till!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mariatingsund
6/19/10, 12:59 AM
#29

Tack, det är mest tidsbrist som gör att jag inte engagerar mig mer. Men eftersom nätverkandet är så himla utbrett, hade jag hoppats att det fanns alla stämplar att se på nätet. Men så är ju inte fallet. Dessutom hitta samma färg och motiv från förr är inte världens lättaste och egentligen har vi koppar, muggar och fat så vi borde sälja istället.

Det är just det känslomässiga, att man har lekt hos farföräldrarna och vet precis vilka saker de hade där. Så jag behåller dessa och upplever barndomen då och då. Penningvärdet är knappast intressant i detta fall.

Ang. sidan, då får jag väl gå in på dator.ifokus o ställa frågan där varför rosenthal-sidan flimrar så i min dator. Kan JAG ha något virus eller bugg? Eller felinställning? Ja har nämligen aldrig varit med om detta tidigare. Trodde det var sidan som spökade.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Woodland
7/25/10, 11:12 PM
#30

#1 & # 2

Det är med stor glädje jag kan meddela att jag fick tag på 12 koppar, fat med matchande assietter och t.o.m.  tillhörande kaffekanna med gräddsnipa och sockerskål.  Glad Det var på Tradera!

Så nu är jag nöjd!  Skrattande

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
7/25/10, 11:28 PM
#31

#30 Vad roligtGlad Grattis

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Woodland
7/25/10, 11:33 PM
#32

Tack!  Skrattande

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mariatingsund
7/26/10, 12:56 AM
#33

Vilken tur du hade! :-) grattis!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ophelia
7/26/10, 9:19 AM
#34

Så roligt, GrattisGlad

Annons:
Woodland
7/26/10, 11:04 PM
#35

Skrattande Tack!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Yred3
7/27/10, 8:46 PM
#36

Vad roligt! Gratulerar!

Upp till toppen
Annons: