Annons:
Etikett60-metall-och-mineral
Läst 3936 ggr
NaimaG
4/13/10, 10:23 PM

1800-tals bägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man har ofta sätt romarna sitta och dricka drycker ur bägare. Något som även var populärt bland adeln och rika i Sverige.

Jag har i min ägo en av få överlevande 1800-tals bägare som användes så som vi använder våra glas idag. Bägaren härstammar från staden Hjo och än har jag inte stött på någon mer i dess like. Den är gjord helt i ten med tre olika bilder på sig, en på dåvarande badhus, en på vindarnas udde och en på staden i sig. För dessa bilder finns även text som beskriver varje bild alltså på bilden för badhuset står det Badhuset, Vindarnas Udde; Vindarnes Udde, Staden; Parti af Staden. Lägg märket till den gamla svenskan som används.

Jag har tidigare hittat vykort från 1800-talet på just varje bild på denna bägare men har tyvärr lyckats tappa bort dem men bägaren finns i alla fall kvar.

Annons:
Linnea
4/16/10, 9:38 PM
#1

Jättefin! En klart häftig sak att ha hemma.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Helajna
4/17/10, 1:23 AM
#2

Vilken underbar bägare! Såg en på loppis för en tid sedan och blev sugen på att köpa, men blev inte så.

Vad är det för bilder på den? vilket typ av motiv?=)


NaimaG
4/17/10, 1:26 PM
#3

#2 Det står i texten :)

Helajna
4/17/10, 1:59 PM
#4

aahaa.. där:p
haha , lästde den förut utan att skriva och läste då inte om den innan jag skrev detta:P
Lite intressant endå. hade den varit från omkring 100-150 år tidigare hade den med största sanoolikhet varit kristna motiv:p intressant gräns där mellan de olika bildspråken :)


NaimaG
4/17/10, 2:04 PM
#5

#4 Absolut. Jag har två brickor i ten respektive silver som båda har kristna motiv.

Helajna
4/17/10, 3:10 PM
#6

#5 Mycket intressant! från vilket år?
du tror inte att jag kanske kan få titta på dem inför mitt tentaskrivande?:)


Annons:
NaimaG
4/17/10, 3:18 PM
#7

Jag har faktiskt ingen uppfattning om år kring dem. Den ena kommer från Aalborg Kyrkan och den andra från Vilhelmina Kyrka. Har även en bravpress i mässing och marmor med kristet motiv.

Hur menar du med titta på dem, du bor ju i Uppsala och jag i Umeå? :D

Helajna
4/17/10, 3:20 PM
#8

#7 aha okej!
Alltså på bild ;)


NaimaG
4/17/10, 3:44 PM
#9

#8 Absolut. Lägger upp bild på dem så snart jag hinner.

Helajna
4/17/10, 4:52 PM
#10

Vad roligt :D


Upp till toppen
Annons: