Annons:
Etikett01-övrigt
Läst 3848 ggr
slaslan
2010-04-16 14:29

gammalt träsnitt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

någon som kan hjälpa mej att få fram lite information om detta träsnitt skurit i ett enda stycke, och signerad med WW nere i högra hörnet tror att det är 30 eller 40tal.

tacksam för hjälp Roland o Ingrid

Annons:
slaslan
2010-04-16 14:35
#1

hmm signaturen är på vänster sida Skrattande

AndersE
2010-04-17 12:03
#2

#0 Jag har något liknande…

Länk

Helajna
2010-04-17 15:03
#3

#0 Vilket fantastiskt träsnitt.

Jag kan inte så mycket om just detta, men jag är hör för att läsa mig och hittade då denna Wikisida. Intressant att de har används så länge.. tyvärr kan jag tänka mig att det är svårt att hitta många kvar eftersom  trä är ett sådant material.

Om man tittar på ett motiv liter mer igående och täker på detaljer kan man ibland sättta bilden i en mijö, sammanhang och tid. Gör detta i skolan hela tiden:)
Personerna på bilden dricker ju kaffe med fat, detta tyckte man var mycket fint att göra under 1700-talet. Men då det franska hovet började drcka kaffe ur kopp tog resten av världen över och runt 1780 hade de flesta slutat dricka kaffe med fat… givetvis fanns en del kvar som fortsatte en bra bit in på 1800-talet. Men det kan i viss mån sätta träsnittets MOTIV i ett ungefärligt tidsintervall…med andra ord är det givetvis inte givet att träsnittet är gjort denna tid för det.
Om man tittar på deras skor; kvinnans kan ju heltklart vara tidigt 1800-tal, mannens känns dock lite väl "joker" för det va? jag vet inte rikgtig.. någon som är bättre på klädhistoria?
Möblemanget, vilket givetvis är mycket förenklat i denna bild, men takhöjden kan skvallra om att tiden kan stämma, samt antal ben och det svängda på stolarna, kan stämma väl in på runt 1810-tal.

Kan det vara ett tvärsnitt från 1900 tal med 1800-tals inspiration? jo visst, men kan ju även vara ett 1900-tals motvi med två äldre människor som fortfarande gillar att dricka kaffe på fat och sitter på helt andra stolar än de som skaparen lyckasdes få fram i träet… tja jag vet inte. bara intressant att tänka, titta och exprimentera :p För träet i sig ser ju inte direkt ut avv vara så gamalt som från tidigt 1800-tal.


Helajna
2010-04-17 17:05
#4

#2 Spännande!
Jag har undersökt lite om den i samsikan och svarat i tråden :)


Loet_old
2010-04-21 20:49
#5

Om man ska våga sig på en gissning,så visst är snittet från 1900 talet. Motivet om man utgår ifrån att efterlikna en timmring det ser man på väggarna.motivet skulle kunna vara en slåttarstuga t.ex.

Att dricka på fat gjordes långt in på 1900 talet. mannen har näbbstövlar på sig och tanken för mig till Tornedalen.Däremot själva träet är inte taget från norrland,med tanke på årsringarna.troligtvis så har skaparen haft ett fotografi eller taget ur minnet när han skapade alstret.

Helajna
2010-04-21 22:09
#6

#5 intressant med årsringarna, tänkte jag inte alls på !:)


Annons:
slaslan
2010-04-22 11:37
#7

Tack för alla intresanta iaktgelser om detta träsnitt, man får en annan syn på det.

men vore trevligt att få veta vem denna signatur W W kan vara för person

Helajna
2010-04-22 13:12
#8

Jag har letat lite, men inte hittat något vättigt.. men lovar att fortsätta och se vad som dyker upp:)

för att underlätta.. vet du något vart det kommer ifrån?


slaslan
2010-04-22 17:28
#9

Är inte säker men kan komma från Nora i västmanland eller Ljusterö i sthlm skärgård, är min sambo som fått den av sin mormor om jag har förstått det rättGlad

Loet_old
2010-04-22 19:56
#10

Kan säga att personen är van att snida i trä.att arbeta i furu är inte det lättaste som man kan tro.

Upp till toppen
Annons: