Annons:
Etikett38-smycken
Läst 49204 ggr
Helajna
3/25/10, 10:23 PM

Är dina diamanter äkta?

Tittade på Antikrundan för en tid sedan och där fick man en del tips om hur du på några sätt kan se om dina diamanter är äkta eller falska.
   Det är givetvis svårt att se skillnad och är man osäker är det smartast att gå till en guldsmed och fråga. Men en sak du kan titta efter det är hur "ren" diamanten ser ur. Har den små orenheter är den med större sannorlikhet äkta, är den helt ren är den antagligen oäkta. Om du för munnen nära en diamant och immar den kan det avslöja om den är äkta eller inte. Om imman stannar länge på stenen är den med större sannorlikhet äkta, immar den inte är den oäkta.
   Något annat som kan ge hintar om det är ett äkta diamant smycke eller inte är hur fattningen bakom ser ut. Vid äkta diamant är fattningen öppen, detta för att man ska kunna göra rent och för att det ska släppas in ljus som kan brytas. Vid falska diamanter är det en sluten fattning på baksidan.


Annons:
Helajna
3/25/10, 10:24 PM
#1

Har du några diamanter hemma som du undrat över?
Testa dessa enkla knep och se vad det ger för resultat.


NaimaG
3/26/10, 2:49 PM
#2

Skit bra tips dock vet jag redan att mina diamantar, safirer och rubiner är äkte redan. Har ett 24k guld medaljong med en äkta rubin på. Medaljongen är från 1800-talet.

Elshira
5/17/10, 2:33 AM
#3

Jag vet att jag såg ett program förut om just smycketillverkning med pärlor och diamanter. Och jag vill minnas att det fanns ett "enkelt" sätt att avgöra om det var en äkta diamant av fin kvalite eller om det var en förfalskning genom att simpelt göra ett bläcksträck på ett papper.

Men om sträcket skulle synas eller inte kommer jag tyvärr inte ihåg, men jag har för mig att de inte ska synas (med det jag kan om optik så gör väll antagligen slipningen och ljusbrytningen att linjen "studsar" iväg åt något annat håll). Jag är som sagt dock inte säker…

Hakuna matata!

Helajna
5/17/10, 12:40 PM
#4

#3 aha spännande! Du menar då att man skulle titta med en diamat över linjen då? borde kunna gå att bara testa med en man vet är äkta repsektive oäkta :)


Elshira
5/17/10, 12:52 PM
#5

#4 Ja, jag minns inte om det var både oäkta samt dälig kvalité på diamant jämte äkta fin diamant. Men det var så man skulle göra i.af (försöka se linjen genom diamanten när man la den på pappret)^^

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: