Annons:
Etikett10-böcker-och-papper
Läst 15386 ggr
Helajna
3/22/10, 3:10 PM

Värde på antika böcker?

För en tid sedan hittade jag två mycket vackra öcker från 1881 på en loppis. De skulle ha runt 100 kr styck för dem. De var fina men då innehållet inte tilltalade mig så mycket köpte jag dem aldrig. 

Är det någon som vet hur marknaden för antika böcker ser ut idag? Vad som påverkar det osv?


Annons:
Helajna
3/22/10, 3:11 PM
#1

Kan kanske typen av bok avgöra mycket?
om det är bibel, kokbok, skönlitteratur osv..?b


AndersE
3/23/10, 11:37 AM
#2

Det är nog väldigt svårt att uttala sig generellt. Av "Antikrundan" har jag förstått att det oftast krävs absolut toppskick för att vara värt större pengar.

Med undantag naturligtvis…

Biblar t.ex. är nog sällan värt något.

Helajna
3/24/10, 7:54 PM
#3

Ja just det, det sätts ofta mycket fokus på att de ska vara i toppskick vilket jag på sätt och vis tycker är synd då en del av en antikvitet är dess historia och "slitenhet".


martdat
4/3/10, 2:05 PM
#4

om jag fattat det rätt så är det förstaupplagorna som är eftertraktade med,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Maria
4/3/10, 8:57 PM
#5

Förstaupplagor, specialutgåvor, antal utgivna exemplar osv. Det verkar som om det beror på en massa olika saker och samlarvärdet varierar också lite med vad som ligger i tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NaimaG
4/4/10, 11:54 PM
#6

Böcker är som veteranbilar, ju bättre skick och färre upplagor dessto högre värde har dem.

Annons:
Helajna
4/6/10, 12:53 AM
#7

Aha okej!
ja, givetvis är det mycket som spelar in då det gäller detta. Men vet någon vad som är "inne" just nu? Jag har märkt att intresset av gamla kokböcker har ökat i varje fall..


Cheyenne
4/6/10, 11:47 PM
#8

Först, grattis till lanseringen av sajten. Detta har jag sett fram emot.

Avseende värderingar av böcker så får man oftast intrycket när man tittar på Antikrundan på TV, att antikexperten nästan alltid finner boken intressant och gärna påpekar om den är i ett fint skick men det ekonomiska värdet ligger ofta lågt.

Jag minns inte nu vad Antikrundans nuvarande antikexpert på böcker heter men hennes föregångare i programmet, Torgny Schunnesson, sa så här för några år sedan avseende det ekonomiska värdet på antika böcker;

"Jag avråder från att betrakta böcker som en ekonomisk investering. Det finns självklart böcker som har och alltid kommer att ha ett högt ekonomiskt värde, i synnerhet om de är i bra kondition. Men de flesta av de mest värdefulla böckerna, oavsett när de är tryckta, är redan högt värderade. Och böcker är i ännu högre grad än aktier till slut bara papper. De flesta har säkert utvecklingen för högt värderade aktier i gott minne. Alltså, investera dina känslor i böcker i stället".

Det sista stämmer npg väldigt väl; "Investera dina känslor i böcker istället", dvs köp gärna en gammal/antik bok men gör det för att du tycker om den eller att den berör ett område som intresserar dig eller kanske för att du helt enkelt samlar på tidiga utgåvor av t ex Strindberg.

Linnea
4/7/10, 10:46 AM
#9

En gammal bok som jag gärna vill ha (och som kostar en del om man hittar den) är "Handbok för hästvänner" av CG Wrangel. Det här var den första boken av en svensk författare som handlade om hästskötsel. Har läst lite citat från den och hans åsikter om hästhållning är samma som börjar komma tillbaka nu, dvs mer naturlig hästhållning. Lite kul eftersom den är från 1800-talet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: