Annons:
Etikett35-porslin
Läst 3656 ggr
Helajna
3/13/10, 6:39 PM

Mönstret "Mon Amie"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett utav mina absoluta favorit mönster är "Mon Amie"
som är designat av Marianne Westman för Rörstrand 1952.

Idag kan mönstret ses på flera olika porslinsdelar.
Bara av att se på mönstret blir jag oerhört glad och jag blir att tänka på sommar, blommor, fika i solen och kanske små fjärilar?

Vad blir du att tänka på då du ser mönstret och vad betyder det för dig? Tycker du om det?:)


Annons:
Helajna
3/26/10, 3:06 AM
#1

Nu har jag sett att antikhandlaren i stan har fått in ett flertal Mon Amie delar! Det är gansak jobbigt att gå förbi var och varannan dag och se dessa dyra i fönstret!


Caspia
6/15/13, 12:10 PM
#2

Jag jobbade i hemtjänsten för några år sedan och blev då intresserad av porslin från 1900-talets mitt. Man fick se mycket spännande och det var roligt att höra de gamla damernas relation till det. Mon amie blev min favorit. Det var lite glädje att diska så vackert porslin! Därefter ropade jag in en tekopp med fat och assiett på tradera. Från den nytillverkade upplagan har jag en burk och fyra frukostskålar (perfekta till kort sagt allt!).

Envishet och drömmar

FruJag
2/4/14, 7:14 PM
#3

Jag älskar mönstret! Äger både kaffekoppar, assietter, tekopp, gräddkanna och en kaffekanna från originalupplagan. Samt mattallrikar, tekoppar, kaffemuggar, burk och ett paraply i nyupplagan.

Lovely!!

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Upp till toppen
Annons: