Annons:
Etikett10-böcker-och-papper
Läst 5349 ggr
NaimaG
3/23/10, 8:01 PM

Gustav Vasas Bibel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gustav Vasas Bibel utkom 1541 och byggde främst på martin luthers översättning från 1534. Dess översättning till svenska blev en betydelse för det sevenska språket att man började sätta gränser för fornsvenska och nysvenska.

Gustav Vasas Bibel
Matteus 5:38-42: _J haffuen hördt, at thet är sagt, Ögha för ögha, Tand förr tand. men iagh sägher idher, att j skolen icke stå thet onda emoot, Vthan är thet så, att någhor slåår tigh widh thet höghra kindbenet, så wendt honom ock thet andra til. Och om någhor wil gå til retta medh tigh, och tagha tin kiortel jfrå tigh, lät honom ock haffua kåpona medh. Och om någhor nödhgar tigh ean milo, så gack vå medh honom. Giff honom som aff tigh bedhes, och wendt tigh icke jfrå honom, som någhot wil låna aff tigh.

_**Bibel 2000
**Ni har hört att det är sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå då två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.

Vad denna bibel har för värde grundas på många punkter. SVAFs hemsida har en god lista på vad man bör tänka på som boksamlare.

Annons:
Helajna
3/26/10, 2:40 AM
#1

Åh så spännande!
Underbart med äldre språk tycker jag, sådan känsla i det på något vis.
Har du denna i en samling själv?
Och vilken bra hemsida för samlare! Jag lägger in den under länkar med!


NaimaG
3/26/10, 2:45 PM
#2

#1 Nej det har jag inte men man hade önskat att man hade den. Jag har tre biblar, alla från olika årtal men inte just denna.

Upp till toppen
Annons: