Annons:
Etikett51-allmoge
Läst 5328 ggr
NaimaG
2010-03-28 15:16

Äkta rokoko

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i min ägo en äkta rokoko soffa som står hemma hos min far. Den är utav 1800-tals rokoko och har ett värde på 70 000kr men köpte den själv för 995kr på loppis. Den har original klädsel och är varken skadad eller kantstött, ända som inte är original på den är hjulen som är ditsatta under fötterna just för att den inte skall repa golv. Soffan väger rundatal 150kg, är 3 meter lång och träsmidet på den är handgjort. Det syns inte på bilden men den har lejontassar som ben och miljontals blommor och vollanger runt om hela soffan. 

Den kommer ursprungligen från en herrgård men mer än så om den vet jag inte. Den har ett tillverkar-namn som jag inte kan minnas vad det är.

Eftersom jag inte har en exakt bild på just den soffan får ni nöja er med min studentbild där den finns med i bild (notera att bilden är fleeeeera år gammal). Soffan står fortfarande kvar hos min far, vi kan inte ta den hit hem eftersom vi har katter sen får den inte plats heller pga dess storlek.

Annons:
Helajna
2010-03-29 14:20
#1

Vilken fantastisk soffa!
Fantastisk klädsel! :)

Tråkigt att du inte kan ha den hemma, men kul att ändå ha den i dina ägor :)


AndersE
2010-03-29 16:29
#2

Betecknar inte termen "rokoko" en möbelstil som fanns på 1700-talet?

Den stilinriktning som kom under 1800-talet kallas väl "nyrokoko"?

Nyrokoko är en stil som blev mycket populär i Sverige under slutet av 1800-talet då många möbelindustrier växte fram.

Sedan finns något som kallas "nyrokokostil", som avser stilmöbler som ofta tillverkades på 1950- och 1960-tal. Även den ursprungliga rokokon har ju nytillverkats och kallas då "rokokostil".

Källan för ovanstående är Wikipedia-artiklar.

NaimaG
2010-03-29 17:01
#3

#2 Det var 1700 jag menade. Blandar ihop att det inte var förrän 1800-talet som självaste termen rokoko uppkom.

Nyrokoko har inte de smiderier som den "klassiska" rokokon har.

Helajna
2010-03-29 17:19
#4

åh, tänkte inte ens på att det stod 1800-tal. så går det då man läser för fort :p


Upp till toppen
Annons: