Annons:
Etikett31-formgivare
Läst 15521 ggr
Helajna
2010-03-15 15:57

Bereuther Bavaria

Efter mitt inlägg om mina [Bereuther Bavaria-koppar](Bareuther Bavaria) blev jag mycket nyfiken om någon besitter mer kunskap om denna formgivning än jag? När startade Bereuther Bavarias tillverkning? Vart? Vad? Hur ser marknaden för dem ut idag?

[
](Bareuther Bavaria)


Annons:
ErikaLindblom
2010-03-30 00:17
#1

Det enda som jag känner till om företaget är att det är tyskt. Det är också högst troligt att företaget är/var beläget i Bayern eftersom Bavaria är den engelska benämningen på Freiststaat Bayern. Kopparna borde därmed vara tillverkade i eller i närheten av München.

Jag hittade ytterligare lite information om Bayerskt porslin som har stämpeln Bavaria:

Bavaria: Den Tyska regionen Bayern är ett område där en mängd tyska porslinsfabriker etablerade sig under 17 och 1800-talet. Många av fabrikerna använde sitt fabriksnamn i stämpeln, medan andra valde att bara stämpla sitt porslin "Bavaria". När porslinet endast bär stämpeln Bavaria, så är det oftast en billig massproducerad framställning. Stämplas porslinet också med fabriksstämpel, så handlar det om högre kvalité. Att bara stämpla Bavaria, var ett behändigt sätt att sälja billigt porslin med en välkänd stämpel, och samtidigt undvika att skylta med sitt fabriksnamn. Bavariastämpeln användes endast i regionen Bayern, men hade ungefär samma funktion som stämpeln "Made i Germany"

NaimaG
2010-03-30 01:47
#2

Lite felstavning i namnet, kopparna heter Bareuther Bavaria. Fullständiga namnet ä Bareuther Waldsassen Bavaria. Waldsassen Bareuther & CO AG är ett porslinsföretag i Bavaria, Tyskland, som har tillverkat porslin sedan 1866. Här kan du läsa kring deras självaste tillverkning.

Upp till toppen
Annons: