Annons:
Etikett51-allmoge
Läst 3402 ggr
Kimji
7/20/12, 11:45 AM

Vad är det här för något?

Vad är det här för nått? Hittad i ett skjul i Västerbotten.

Den sitter på en axel och går att snurra. Från centrum går ut ett kort trähandtag som på bilden är dolt i händerna på min sambo. I mitten sitter också vad som ser ut att vara en ljushållare.

Bruksföremål? Dekoration? Nån som vet?

Annons:
Kimji
7/20/12, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Glömde bilden =)

walter
7/21/12, 4:21 AM
#2

Jag har ingen aning, men en gissning. Tittar jag på formen så ser det ut som en stjärna. "Benet" som är på din sambos vänstra sida verkar vara intryckt/felaktigt. Alltså jag menar typ en adventstjärna/julstjärna, men med tanke på storleken så skulle jag gissa att den suttit på/i en kyrka eller större hus.

Har du någon hembygdsgård i din närhet så ta med dig bilden dit och fråga. Om du har möjlighet så se då till att ta flera kort om du inte redan gjort det.

hej

mariatingsund
7/21/12, 9:52 AM
#3

det har nog suttit på någon jordbruksmaskin.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

walter
7/21/12, 2:31 PM
#4

#3 Det var också min första tanke, men då det verkar sitta en ljushållare på det så verkar det mindre sannolikt. För det går knappast att ha ett levande ljus på något som rör sig för det slocknar ju omedelbart. Och jag kan inte heller se någon nytta med ett ljus på det i så fall för arbete sköttes ju i dagsljus.

hej

mariatingsund
7/21/12, 3:08 PM
#5

fast ljushållaren kan väl ha satts dit senare när jordbruksmaskinen har tjänat av sitt o körts på tippen, de kanske var krativa o behöll detta för ljus?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

walter
7/21/12, 4:11 PM
#6

Visst kan den ha satts dit senare, men har svårt att se att en vanlig bonde (som det då bör vara tal om) skulle använda något så stort och otympligt inomhus som ljuskälla. Husen var oftast små så dom försökte nog ha så små saker som möjligt. Även ladugårdarna var små så har svårt att se att man använt det där också. Men som jag sa, jag har ingen aning om vad det är.

hej

Annons:
Kimji
7/21/12, 10:26 PM
#7

Jo den har defenitivt fått sig en törn och ska vara rak egentligen.

Jag tänkte också först att det var till en maskin eller ett bruksföremål men det finns liksom inga praktiska delar på den. Det finns inga anordningar för att fästa den vid något eller någon som helst logik i vad den skulle kunna användas till.

Tror inte heller att den använts som fast prydnad eftersom den bara har ett handtag och inget att hänga eller fästa i.

Så mysteriet fortsätter =)

AndersE
7/21/12, 10:47 PM
#8

Jag bad om hjälp på annan sajt… Hoppas det var OK?

http://proveniens.ifokus.se/discussions/500b14c388f47229a20052d3-stor-stjarna

walter
7/21/12, 11:03 PM
#9

#7 Jag tror att ev själva handtaget har varit fästpunkten (hur beror på hur det är utformat), att man kanske stuckit in det i något annat, men även det är bara en gissning. Så jag tror inte att den ska varit upphängd.

hej

svenake
7/22/12, 3:33 PM
#10

Kan ha suttit i toppen på en större offentlig jul-gran kanske???

svenne
7/22/12, 9:37 PM
#11

Med tanke på materialet som verkar bestå av veckad, galvaniserad plåt ( alltså inte stål eller järn)  förefaller inte föremålet speciellt gammalt, i alla fall inte så det kan beteckans som antikt.

Jordbruksredskap tror jag inte på, sådant där plåtmaterial är alldeles för vekt och mjukt för att klara av några större påfrestningar utan att hela saken blir förvriden och totalt deformerad.

Håller med svenake att det kan ha varit något slags hemmabygge som har prytt toppen på en stor julgran på exempelvis ett torg i en stad eller större ort.

walter
7/22/12, 10:22 PM
#12

Nja jag är tveksam om det har suttit längst upp på ett träd, för hur stort trädet är så är toppen rätt vek och hur skulle man bete sig när man tände ljuset för jag antar att det är tänkt att tändas åtminstone en gång. Och varför skulle man ha ett handtag som tydligen går ut lite.

Om det suttit längst upp på något så måste det nästan var något tillverkat det också som orkar med tyngden (även om den inte verkar jättetung) även i kanske blåsväder.

hej

Ghosthunter
7/30/12, 8:19 PM
#13

Jag tror att det "skelettet" av en julstjärna som hängs upp över gatorna i stan vid jultidGlad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Upp till toppen
Annons: