Annons:
Etikett40-köket
Läst 5663 ggr
Mantissa
2013-06-18 19:41

koppar och porslin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om detta är mitt forum, men jag testar.

Städa ur ett skåp som jag inte öppnat sedan jag flyttade hit. Såg en del koppar i det som jag inte tänkte så mycket på. Fina koppar, men endå. Såg sedan en kopp som såg exakt lika dan ut säjas i en antikvitetsaffär för x hundra kronor! Har jag en liten förmögenhet i mitt skåp? De svartvita hette zebra och de bruna verkar det bara stå "429" under. Allt annat heter "gröna anna" (vanlig servis har jag för mig)

Annons:
Mantissa
2013-06-18 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

och servisen:

martdat
2013-06-21 11:23
#2

sök lite på tradera vad folk tar där. man kan få mer än man tror för gammalt porslin om man hittar rätt köpare, kan man även skicka bilder till bukowskis och få en gratis värdering.

Eftersom gröna anna servisen ser ganska komplett ut så kan du nog få en slant.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kryddis
2013-08-09 05:01
#3

Äsch, kopparna är bara skräp. Jag tar gärna hand om dem åt dig. 🤤🤫

Skämt åsido. 😃
De svarta är mycket riktigt Eugen Trosts Zebra. De är mycket populära just nu och kan säkert inbringa flera hundra per kopp. Senaste avslutade auktionen på Tradera vad gäller en felfri Zebra kaffekopp slutade på 700 kr. Tekoppar kan gå för lite mer*. 

Den bruna är Stig Lindbergs Spisa ribb. Den är inte riktigt lika eftertraktad som Zebra och inbringar därmed inte riktigt lika mycket. Men, en felfri kaffekopp kan gå för runt 300 kr och en tekopp* ungefär lika mycket - kanske upp till 500 kr om det blir några som "slåss" om den.

Vilket härligt fynd! 🙂

* Lite svårt att se från bilden om det är kaffekoppar eller tekoppar då man inte har något att relatera till. Därför skrev jag om båda.

Mantissa
2013-08-09 07:07
#4

hur ser man om det är te eller kaffekoppar? gissar på kaffe för här uppe var man nog inte tekdrickare om man var riktig när de inhandlades ;)

tror heller knappt de är använda någon gång. bara flyttade från ett skåp till ett annat mellan varven. vad de nu ska vara bra till då:)

Kryddis
2013-08-09 22:47
#5

Vad gäller Zebra ligger tekopparna på ca 10 cm i diameter och kaffekopparna på lite drygt 7 cm. 

Vad gäller Spisa ribb rymmer tekopparna drygt 2 dl och kaffekopparna 1,5 dl.

Mantissa
2013-08-10 22:16
#6

spisa ribbkoppen rymde drygt 2dl och zebran är 9,5 cm i diameter 🙂

(gissa om jag hanterar dem försiktigt nu!)

Den stora frågan blir då, sälja eller låta stå kvar i skåpet…

Annons:
Kryddis
2013-08-10 22:35
#7

Då är det med största sannolikhet tekoppar du har. Kanske därför de är oanvända om det stämmer som du skrev innan att te inte var så vanligt. :)

Sälja eller inte? Det får du fnula på själv. Är du tedrickare? ;)

Mantissa
2013-08-10 22:50
#8

jo men jag har en tekopp så jag klarar mig :P Skulle för övrigt inte våga använda dem nu när jag vet vad de är värda

Kryddis
2013-08-10 23:04
#9

Som sagt, det är ju bara du som kan bestämma. ;)

Personligen skulle jag nog behålla zebrakopparna och även använda dem. Spisa ribb skulle jag sälja tillsammans eller var för sig (är inte så förtjust i dem).

Ett sätt att använda dem är ju också att behålla dem för att man tycker att de är vackra och ställa upp dem som ren dekoration t ex i ett litet vägghängt vitrinskåp med belysning. Det kan bli som den vackraste tavla. :)

Att bara låta dem står kvar i ett mörkt skåp och samla damm tycker jag känns lite trist. Om man inte "sparar" dem för sämre dagar i framtiden vill säga ;). Fast det är ju en risktagning också - priset på sådana här saker kan fluktuera ganska rejält bara på några år.

Mantissa
2013-08-10 23:08
#10

Ja du har rätt. Det är ju bättre de hamnar hos någon som verkligen uppskattar dem

Kryddis
2013-08-10 23:34
#11

Vill du ha min adress? 😃😉

Skojade bara. :)

Kolla upp på t ex tradera och andra auktionssajter vad de kan vara värda mer exakt (jag kollade bara som hastigast på de senaste avslutade auktionerna på Tradera). Du kan ju även ta kontakt med t ex Bukowskis för att få dem värderade, tror jag. Om bestämmer dig för att sälja på auktion kan du också lägga in ett reservationspris vad minst kan tänka dig för dem.
Ibland får man mer för dem om man säljer dem styckvis och ibland som ett helt set. Jag ser på bilden att du har 6 Zebra och 4 Spisa ribb. Vanligtvis räknar man set om 6, 12, 18 och 24 ibland också 8 och 10. Spisa ribb skulle jag nog sälja styckvis och testa med att sälja Zebra som ett set om 6 först. Om det inte når reservationspris eller utsatt pris i annons på t ex blocket skulle jag testa att sälja även Zebra styckvis. Tänk också på att vid auktion tas det ut en avgift/provision som räknas av slutpriset.

För att belysa hur värdet kan variera beroende på bl a skick och tidpunkt lägger jag in två länkar från Bukowsis där den ena är 6 kaffekoppar utan anmärkningar på skick för ett drygt år sedan och den andra 8 kaffekoppar med anmärkningar på skick som ändå kan räknas som "bruksskick" som såldes för en månad sedan. Det skiljer en tusenlapp. Så om du säljer dem; ta bra bilden och beskriv skicket så noga som möjligt och framhåll att de ser helt oanvända ut.

Länk 1

Länk 2

(Det är ju kaffekoppar i och för sig och tekopparna går ofta, som sagt, för lite mer)

Lycka till! 🙂

Mantissa
2013-08-11 09:50
#12

Tack så mycket för alla råd och tips!

Upp till toppen
Annons: