Annons:
Etikett70-övriga-föremål
Läst 3396 ggr
AkrylBob
9/12/13, 12:07 AM

Är det någon som vet vad detta objekt är?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ny grabb här på antikvitetssidan, men inte på iFokus.

Jag undrar om det finns någon klok och vänlig själ här som kan ge mig, och andra eventuellt nyfikna, ett svar, på vad för typ av objekt det är på bilden nedan, och eventuellt tidsperioden.

Annons:
Maria
9/13/13, 5:34 PM
#1

Vad är det för mått?

Någon form av kylare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnneN
9/13/13, 5:34 PM
#2

Ser att det står något på undersidan, men ser inte texten ordentligt. Kan du skriva in den texten?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AkrylBob
9/13/13, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Till AnneNGlad

Det står SAGO Rostfri på själva knivbladet, men ingenting annan text eller stämpel någonstans. Detta har dock inte gett något resultat när jag har sökt på Internet. Bladet är taggat precis som en brödkniv. Eftersom det står rostfri på bladet så gissar jag på att den är svensktillverkad.

Till bumblebooGlad

Nej du, det är ett skärverktyg, ingen kylare.
Objektets totala längd är 255mm och bladet är ställbart i olika lägen från ca 1mm till 10mm från handtagets sida och utåt.

Greppet är räfflat både på ovansida såväl som undersidan för att ge ett bra handgrepp. Jag har själv aldrig sett något liknande och jag har själv många funderingar, men det hade varit roligt att få ett exakt svar på vad det verkligen är för en udda pryl.

Tips om var man kan vända sig med något sådant här emottages gärna med stor tacksamhet, ifall inget svar skulle dyka upp här.🙂

Tack på förhand från en nyfiken själ.

PS. Jag bifogar en bild till, ifall det kan var till någon hjälp.

annia1
9/14/13, 1:48 AM
#4

Första bilden gav ingen ide. Men andra bilden och den info som finns i #3 så undrar jag om inte det där är en del till en skärmaskin av nåt slag. 

Alltså man ska inte skära med detta utan hålla fast nåt med det. Tex en skinka eller nåt annat medan man för det mot skärklingan.

Så ett förslag, mataffärer du har i din närhet, finns det nån som har lite äldre personal så kanske ta med den dit och fråga.

.

Maria
9/14/13, 7:56 AM
#5

Vad är det för liten knopp eller knapp på vänstersidan?. Något som kan skruvas av?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jnielsen
9/14/13, 1:12 PM
#6

Kan den inte vara till för att skära lika tjocka brödskivor?

Annons:
AkrylBob
9/14/13, 1:28 PM
#7

Till annia1🙂

Tack för förslaget. Men om den var till för att hålla det som skall skäras med skärmaskin, så hade den ju inte behövt ett eget vasst knivblad.

Till bumbleboo🙂

Knoppen är till för att spänna knivbladet och lossa det när man behöver justera tjockleken på det som skall skivas.

Till jnielsen🙂

Kanske det, men varför kan man då ställa ner tjockleken på skäret ända ner till 1mm. Det är ju knappast lämpligt för en brödskiva.

En av mina egna tankar är att den är till för att skiva pålägg med, för hand, mot kanten på någon form av skärbräda, men det är en gissning.

Kanske Tekniska museet här i staden kan ha ett svar.
Annars kanske man kan höra med Antikrundan.

Tack alla för er input. Om jag finner svaret så får ni veta det sen.

annia1
9/14/13, 4:10 PM
#8

Det där med att hålla fast. Om man vill hålla fast tex en köttbit så brukar det vara tandat eller räfflat så man verkligen håller fast. Tänk själv när du skär upp en köttbit, man brukar sticka ner en gaffel i köttbiten.

Men är det så vasst att man kan skära med det så kanske man ska skära med det. Men jag tror inte att det är ett handverktyg eller vad jag ska kalla det. För mig så är det fel på flera punkter för det.

Själva kniven sitter på fel ställe för det. Bladet borde ha setat i nederkant för att kunna skära.
Greppen som finns (lilla för tumme, stora för de andra fingrarna). Du har ju det så du kan testa att hålla i det och tänka dig in i att skära nåt med det. Jag har provat hålla i saker här för att se, men jag får inte bra kraft att skära. Sen det verkar otympligt då du har den biten till vänster.

Så även om det är tänkt att skära med det så tror jag att det ska sitta montera på nåt annat.

Du kan ju skicka båda bilderna till olika ställen och fråga. Annars har du ju tur eftersom du har ett tekniskt museum där du bor.

.

Upp till toppen
Annons: