Annons:
Etikett38-smycken
Läst 3676 ggr
Praefatio
2013-11-04 18:02

Värdera antik ring?

Ja, var värderar man lämpligast en antik ring för försäkring? Min förlovningsring är ärvd, när jag tittar runt så tycker jag att den ser ut att vara av typisk art déco-design. Den är säkert inte värd mer än några tusen, men jag vill försäkra den och framför allt så vore det väldigt roligt att få veta mer.

Jag bor i Göteborg och vill helst värdera öga mot öga. Har ni entusiaster några tips?

Annons:
[VinterMaran]
2013-12-05 10:48
#1

Hallbergs guld utför försäkringsvärdering, jag vet inte vad de kostar men du kan kolla där. Även smycka utför värderingar. Om du vill vända dig till en antikexpert kan du kanske vända dig till Göteborgs auktionsverk eller Bukowskis?mvh

[VinterMaran]
2013-12-05 10:50
#2

Kurt ribbhagen verkar också utföra värderingar!

Praefatio
2013-12-05 11:53
#3

Tack, VinterMaran! Var förbi på Auktionshallarna i Göteborg för ett par veckor sedan, för att fråga var man skulle vända sig. De sa att jag skulle kontakta försäkringsbolaget först, så att värderingen verkligen gäller.

Tror att jag vill gå till en antikexpert, vill ju gärna veta mer om ringen när jag ändå värderar den! Just nu vet jag bara att den är äkta och att diamanterna är gammelslipade, samt misstänker att den är från 1920-talet någon gång.

Gör inte Bukowskis bara värderingar för försäljning? De är ju himla trevliga annars, på alla sätt och vis.

[VinterMaran]
2013-12-05 14:26
#4

Hör med Bukowskis, kanske gör de värdering mot provision?såg att andra auktionsfirmor gör det mot ersättning. Tänkte också först på auktionshallarna, men visste inte om de kunde hjälpa där, (var där för några veckor sedan med min syster och dreglade över alla vackra ting).förstår att du vill veta mer om smyckets historia, det är spännande:)men skriv ett mejl till Bukowskis, kanske kan de hjälpa dig!mvh

FruJag
2014-02-04 19:08
#5

Buskowskis värderar gratis o sen får man bestämma om man ska sälja eller ej, gratis oavsett om man säljer eller inte. Jag har värderat några saker via dem, dock inget som vart tillräckligt värt för att sälja. Det gäller kanske dock inte som försäkringsvärdering, då måste man kanske ha en betald värdering på ett annat sätt.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Maria
2014-04-06 14:01
#6

Såg att det är en gammal tråd men….

Försök med Antikhallarna vid Drottninggatan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Praefatio
2014-04-06 14:08
#7

#6 Tack för tipset! Provade där, men de kunde tyvärr inte värdera för försäkring. Fick veta att jag måste ringa mitt försäkringsbolag och få en godkänd "värderare" från dem. Det har jag förstås inte fått tummen ur och gjort än, dock…

Maria
2014-04-06 14:09
#8

Aha, vad synd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: