Annons:
Etikett61-silver-och-guld
Läst 3296 ggr
Scully
2014-03-21 08:49

Vad heter modellen- Silverbestick

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som är duktig på modeller då det gäller bestick?

Har varit till ett auktionsverk här i min stad för att värdera bestick som jag tänkt sälja då jag har udda av de så räcker de inte till en bjudning. De hittade inte modellen i katalogen och hon trodde den var väldigt ovanlig. Dom är från 1899, och tillverkare CGH. Gaffeln väger 71 gr och skeden 58 gr.

Annons:
Evahelene
2014-03-22 22:10
#1

Jag vet inte vad modellen heter, men tillverkare är iaf firman Hovjuvelerare C G Hallberg. Myclet snygga bestick! Jag har några liknande men i nysilver (det var vanligt att "kopiera" silverbesticksmodellerna och göra dem även i nysilver).

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Scully
2014-03-23 09:43
#2

Ja dom är väldigt snygga! Men är lite trist när jag bara har dom. Jo jag har förstått att de gjorde några i nysilver då silver var dyrt. Har själv 3 skedar i den serien, men de är lite mindre än dessa, så antar att dessa är uppläggningsbestick eller något sådant.  Har även några i andra modeller där jag har en i silver och flera i nysilver. En av modellerna är serien "Olga". Har för mig att det är en kniv och en gaffel som är i silver och iaf 5 knivar i nysilver. Kommer inte ihåg hur många gafflar det var, men är ojämnt antal.  Allt det ska bort, tycker det är bättre att någon ska få komplettera sin samling än att de ska ligga i min låda :)

Upp till toppen
Annons: