Annons:
Etikett01-övrigt
Läst 4289 ggr
leemland
2014-05-10 19:12

Märket Stoke-on-trent

Hejsan. 

Tänkte höra här inne om någon har någon koll på värdet på saker av märket Stoke-on-Trent.? 
Är det värt något i Sverige över huvud taget? 

Jag har sett på Antique roadtrip att tex en tallrik därifrån kostat omkring 100 pund liksom.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
leemland
2014-08-16 22:25
#1

Ingen som vet något?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
2015-01-06 15:32
#2

Då testar jag att flytta upp denna en tredje gång ;) 

Någon som har kunskap om Stoke-on-trent och kan svara på mina frågor? :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Inkanyezi
2015-01-07 22:23
#3

Stoke on Trent är ju mer eller mindre ett centrum för keramik i England, så lite mer specifik kanske du behöver vara för att få mer upplysningar än vad du kan få vid ett google-sök.

googla på: stoke on trent pottery china

Du får hur många relevanta träffar som helst, och det handlar inte om "ett märke", utan det handlar om en hel bygd med ett otal företag som sysslar med keramik och också ett universitet.

Så det handlar alltså inte om ett märke, utan om ett flertal. Det finns föremål tillverkade nu, och det finns antika föremål, och en del kan värderas högre än andra. Det mesta är bruksporslin, som man ofta kan hitta på loppis eller i andrahandsaffärer, och det finns föremål av flera olika slag. Stoke on Trent är en stad i Staffordshire, och anses av dem som bor där vara keramikens huvudstad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stoke-on-Trent

leemland
2015-01-08 14:34
#4

#3 Tack för ditt svar. 
De står Stoke-on-Trent på baksida , va därför jag trodde de va märket. 

Det i fråga jag undrar om är ett uppläggningsfat som farfar köpte i England när han va där, årtal har jag ingen aning om men han va sjöman . (men omkring 1940-1950 skulle jag gissa) 

Ska försöka ta kort på hela fatet både fram och bak och se om man kan få en värdering kanske :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

parsley
2015-01-21 12:59
#5

Kolla på ebay uk och se om du kan hitta något motsvarande fat där.

Inkanyezi
2015-01-21 13:06
#6

Du kan googla på "stoke on trent" och china, och så tittar du på bilder, så kan du kanske hitta just det märket som ditt fat har.

Annons:
leemland
2015-01-22 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Hittade 2 bilder som jag tagit med mobilen.  Och de visade sig att märket va Gray's Pottery made in Stoke-on-Trent . Där är bild på fram och baksidan.. Hade ingen på hela fatet ..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
2015-01-22 20:49
#9

#8 Ja precis. Enda skillnaden är ju att "mitt" fat är i färg och att det är ett uppläggningsfat inte en tallrik 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Inkanyezi
2015-01-22 20:56
#10

Du kan ju kolla med Gray's när ditt fat är gjort, och kanske du kan få en värdering på något sätt. Det senare borde också svenska auktionshus lätt kunna fixa. De har en sida där de visar alla sina stämplar på baksidan, med uppgift om mellan vilka årtal en viss stämpel har använts.

http://www.grayspottery.co.uk/backstamps.htm

leemland
2015-01-22 21:03
#11

#10 Tack så mycket för hjälpen! 

Ser ut att vara mellan 33-50 de märket användes. Det är troligtvis något från av de senare åren om jag kommer ihåg rätt från när farfar va sjöman 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: