Annons:
Etikett70-övriga-föremål
Läst 4572 ggr
MissClue
2015-01-30 22:36

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!Vet inte om jag hittat rätt för denna fråga men jag försöker så får ni gärna vägleda mig vidare. Jag hittade dessa föremål på min morfars gård efter att vi plöjt en äng. kan ngn ha en idé om vad dessa saker är för något?Den ena ser ut som en knapp, men vad den andre långa kroken är för ngt?

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
jossan...
2015-01-30 22:44
#1

ser väl ut som en liten hasp?

Gud vad bra jag stavar…

taylor__lambert
2015-01-30 23:03
#2

ser ut som en knapp och en hasp

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

jossan...
2015-01-30 23:16
#3

Jag tror att het ni tror att är en knapp är det som man sätter haspen i, ni vet t.ex om man sätter en hasp på en grind så det som sitter på andra sidan …

Gud vad bra jag stavar…

MissClue
2015-01-30 23:17
#4

ja de gör det, eller en väldigt fin tandpetare;) för den är ganska skarp. vilket år tror ni de kommer ifrån? jag tycker "knappen" ser äldre ut än "haspen". men de låg nästan bredvid varandra i jorden

I love not man the less, but Nature more…

annia1
2015-01-31 01:20
#5

Hur stora är de båda sakerna. Är ju svårt att se på bild.

Jag tror inte det är en hasp. Och det av två anledningar. Den är så fin, haspar var bruksföremål och de var oftast väldigt enkla i sitt utförande. Andra anledningen är hålet, det borde vara på andra ledden. Som det är nu så kan den inte dingla fritt när man öppnat vad det nu var.

Jag vet inte vad det är. För mig verkar det som det ska sitta ett snöre eller ståltråd genom hålet. Men vad det ska ha använts till kan jag inte komma på. Om det är nån sorts spännare eller vad jag ska kalla det. Att man har ett snöre som sitter fast i ena änden och sen spänner fast i andra änden med kroken. Typ runt en kista eller nåt. 

Det jag kom på här och nu. I många hem så hade dom ju en stång hängande i taket där dom tex satt bröd eller hängde upp tex mat som skulle torka. Om kroken ev varit använd i nåt sånt sammanhang. För just med tanke på hålet så kan den varit hängande och hållt i nåt.

Knappen vet jag inte nå. Den kan ev vara så att man ska satt en hasp i den, men är osäker där. Då borde den setat på en möbel av nåt slag för haspar på dörrar brukade bara vara typ en märla.

Tipset/rådet är att ta bättre bild speciellt på skaftet med hålet så mönstret verkligen syns och sen söka på google.

.

Sindri
2015-02-03 20:29
#6

Jag är ganska säker på att det är en knäppare till kängor. Min mormor visade mig en liknande, som tillhört min gammelmormor, när jag var ung.
Det gick inte att knäppa kängorna för hand, utan man trädde kroken genom knapphålet, fångade upp knappen och drog den igenom. Den här är väldigt fint utsirad. Hålet är nog för att man skall hänga den nånstans nära kängorna i hallen.

Knappen kan komma från en känga eller något annat plagg. Eventuellt har den varit klädd.

Annons:
annia1
2015-02-03 22:41
#7

Sindri det skulle jag kunna tänka mig. Förutom för två saker. Kroken på denna verkar vara stor så att få den genom knapphål är nog svårt. Sen om jag tittar på bilder på nätet så kroken går runt mer, den här är rätt öppen. 

Så vore bra att veta hur stort det är.

.

Sindri
2015-02-03 22:50
#8

#7 av: annia1

Kan så vara. Det är ju svårt att avgöra storlek. Skall se om jag hittar mormorsmors knäppare. Jag vet att jag har den.

Sindri
2015-02-03 22:56
#9

Här är stället att fråga

http://precisensan.com/antikforum/activity.php?s=39552f59d08e80baa7d3d83c989418b7

Skicka in bilderna, men ange gärna längden på kroken. Och låt oss veta när du fått svar.

MissClue
2015-02-03 23:01
#10

Tack för alla förslag=) Tyckte sindris förslag i #6 var extra intressant, visste inte att man använde föremål för att trä igenom kängor. kroken är 7.5 cm lång ca 3mm bred, knappen är 2cm diameter. Hålet till knappen är ju lite tillplattad så en gång i tiden hade säkert kroken kunnat gå igenom. Spetsen på kroken är nästan så skarp att man skulle kunna ha den som tandpetare=)

I love not man the less, but Nature more…

Sindri
2015-02-03 23:17
#11

Men skicka bilderna till den sajten jag tipsade om ovan. Är verkligen nyfiken!

annia1
2015-02-04 00:59
#12

Att den är så vass motsäger att den ska ha använts till nåt som är av tyg eller läder. För den skulle oundvikligen träffa tyg/läder då och då, så det skulle till slut gå sönder.

Titta på bilderna som finns på nätet och som jag länkade till i #7. Kängknäppare är mer formade som ett U och den här är mer formad som ett C.

Vad den ska ha använts till vet jag inte. Har du nån hembygdsgård eller museum i närheten så kanske de kan svara. Annars skicka in bild till det som sindri länkade till i #9.

.

MissClue
2015-02-10 19:42
#13

Nu har jag gjort en inlägg på sidan precisensan=) Den var lite rörig men jag hoppas jag ser när/om jag får några svar.

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Upp till toppen
Annons: