Annons:
Etikett70-övriga-föremål
Läst 5215 ggr
[JeanetteK]
2015-05-10 13:31

Mynt och frimärken

Hej! Mycket möjligt att jag är på fel sida för denna fråga. Ber om ursäkt i så fall. 

Jag har en hel del mynt och frimärken efter min pappa. Hur går jag till väga för att värdera och eventuellt sälja dessa? Hur vet jag att det är en seriös värderare? Är inte det minsta insatt i vad det kan vara värt och skulle uppskatta tips och eventuella rekommendationer på vart jag kan vända mig. Jag bor i Höganäs.

Annons:
Emo
2015-05-10 13:44
#1

Låna en bok på biblioteket om mynt och en om frimärken.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

leemland
2015-05-10 13:51
#2

Där ska finnas någon som värderar i Helsingborg men är inte säker på var de är. (om du nu är åt det håller någon gång) 
Annars kanske dom stora auktionsfirmorna också gör det.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[JeanetteK]
2015-05-10 15:52
#3

#1 Mmmm har funderat på det, men har lite svårt att hitta motivationen att ta reda på all nödvändig fakta själv. 

#2 Tack för tips. Helsingborg är inte långt härifrån så jag ska söka efter det. Auktionsfirmor var ju ett tips också. Ska rota vidare lite, tack!

Taggeman
2015-07-09 18:33
#4

Den här firman i Helsingborg har stora auktioner med stor kundkrets dom kan nog värdera o hjälpa till med försäljning. så till sen hösten är det bra att sälja  http://www.clfrimarken.se/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[JeanetteK]
2015-07-09 20:13
#5

#4 Tack! Spännande där ska jag kolla. :)

Taggeman
2015-07-09 20:46
#6

Frimärken har gått mycket ner i pris dom sista åren så katalogvärden ska man ta med en nypa salt.

Försäljningspris kan va ner till ca 10-20% av katalog värdet eller ännu mindre. Om man nu inte har väldigt eftertraktade märken med fina stämplar o fin kvalite på märkena. Gamla brev med udda portosatser kan va väldigt värdefulla.

Om du vill kan du ta några kort på samlingen o lägga upp här så kan vi ta en titt på om det är något bra.

Förstadagsbrev har i dag inget värde om dom inte är riktig gamla ska va före 50talet. Ostämplade märken med fastsättarspår på baksidan har oxå låga värden.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[JeanetteK]
2015-07-09 22:05
#7

#6 Ja det kan jag göra. Jag behöver ta tag i det här så jag ska rota fram det jag har. Tack igen! :)

Taggeman
2015-07-09 22:35
#8

En ide är att prata med någon ordförande i en frimärksklubb. Det finns flera föreningar i Skåne men dom flesta har nog semester uppehåll nu, men en del klubbar har några som kan värdera eller ge ett ungefärligt svar om det är bra material du har.  http://www.filateli.info/klubbar/Skaane.php

Eller så blir du intresserad av hobbyn o fortsätter i din fars fotspår.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[JeanetteK]
2015-07-10 09:37
#9

#8 Kanon! Tusen tack för alla tips. När man inte är insatt alls är det så svårt att veta var man ska börja. Nu har jag en hel del att kolla upp. Jättetack! :)

Upp till toppen
Annons: