Annons:
Etikett38-smycken
Läst 8693 ggr
PrincessChelsea
6/15/15, 2:51 PM

~ Underligt loppisfynd ~

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För sisådär 8 år sen köpte jag det här halsbandet på en ladugårdsloppis i Småland eftersom jag tyckte att det såg så spännande ut. Ända sedan dess har jag funderat på var det ursprungligen kommer ifrån och om symbolerna på de båda sidorna har nån betydelse (såklart borde jag ha frågat loppissäljarna, men får skylla på att jag var 12 år vid inköpet och inte visste bättre). Om nån här känner sig manad att dela med sig av sina kunskaper/kvalificerade gissningar så är jag evigt tacksam! Hängets höjd: 4 cm Hängets bredd: 2,7 cm Material: Känns som någon sorts sten, den blänker lite i solen och har viss tyngd. Bandet/snöret verkar vara tvinnat och vaxat (?)

Annons:
Evahelene
7/9/15, 5:53 PM
#1

En relativt vanlig souvenir. Kan dock inte placera den ens i rätt världsdel, känns som södra asien eller afrika.  Eventuellt latinamerika, Australien… Vet mycket väl att jag sett liknande men kan nu inte komma på vilken kultur dessa symboler tillhör.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Lilolizeit
9/18/15, 3:37 PM
#2

Jag tycker det ser ut som ett etiopiskt kors, från axum för att vara exakt. Motivet ser ut som den kända obelisken som står där. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Tant Grön
10/15/15, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja, det är ett Etiopiskt kors. Jag har ett sådant.  Hörde att det skulle vara gjort av kohorn, men det känns mer som sten. Så här ser mitt ut.

Lilolizeit
10/15/15, 11:50 AM
#4

Det är gjort av sten. Har fått se stenarna dom snidar ut dom i. :) Jag har också några, tror dom är som ditt Tant grön. Står väl årtalet på ena sidan å axum på andra brukar de va?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

PrincessChelsea
2/17/16, 9:08 PM
#5

Hej! 

Jag har inte loggat in här på flera månader nu, men kom att tänka på inlägget och tänkte se om något hade hänt. Tusen tack för era svar! :) Lilolizeit, om du läser detta, menar du att årtalet står på sidan med "krysset" och de fyra prickarna på? :)

Lilolizeit
2/18/16, 7:50 AM
#6

Jag skulle säga att ditt inte är "ifyllt". På din bild nummer 2, borde det stå årtal å axum. På bild 2 är ju som ett motiv i mitten, det ska vara obelisken. Å så brukar de stå till höger å vänster om den. Ska se om jag hittar min så jag kan visa. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Upp till toppen
Annons: