Annons:
Etikett61-silver-och-guld
Läst 7486 ggr
Tegneby
2018-01-04 18:12

Silverbestick. Vad används det till?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som kan svara på vad detta bestick används till?

Annons:
Sjuttan
2018-01-18 21:40
#1

Kan någon tipsa om vart man vänder sig? Har en släkting som har ett gammalt vykortsalbum. På pärmen står Brefkorts-Album. Det innehåller ca 50 bilder. Förutom rena vykort från många olika städer i Sverige är många av dem gratulationskort. De föreställer ofta vackra damer, även någon "pinuppa" och annat stiligt. Årtal i kanten vid korten anger bl a 1903, 1907, 1912. De flesta är skrivna och skickade med porto 5öres frimärken. Min släkting funderar på att sälja godsakerna. Men vart vänder man sig för bäst lönsamhet? Albumet orört eller bilderna var för sig för bäst lönsamhet? Tacksam för tips.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2018-01-18 21:49
#2

Tror mitt inlägg hamnade fel! Ursäkta.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

MonicaLagerquist
2018-02-27 17:43
#3

S Vilen spännande mojäng,Har du fått någon klarhet i vad det är?

Stolt ägare till fem La permer

parsley
2018-07-01 13:13
#4

Besticket gick jag bet på. Vet inte vad det är 

# 1 Det är svårt att uttala sig om värdet på gamla vykort.  Det kan röra sig om någon eller några tior per kort, eller mindre. Generellt sett är gratulationskort mindre populära än kort med geografiska motiv.  Värdet på gamla vykort med geografiska motiv varierar.  Kort med gamla järnvägsstationer och ångbåtar är t ex attraktivare än kort på turistmål.  Jag vågar inte uttala mig om värdet på kort med lättklädda damer. 🙂

Några tips på hur man kan sälja
1. Lägg ut hela albumet med ev bilder på varje uppslag på Tradera.
2. Slakta albumet och sälj varje kort för sig eller tillsammans i mindre poster.  Man riskerar inte att något värdefullt kort slumpas bort, men det finns också risk att man blir sittande med ett slaktat album och en rad osäljbara kort. Dessutom kräver det en del arbete med att lägga upp annonser, se till att man får betalt och skicka rätt kort till rätt köpare. 
3. Lämna in på auktion. Finns det någon traditionell auktionshall i närheten så kan man lämna in albumet till försäljning. Man får räkna med att betala arvode till auktionisten och moms på arvodet. Det är också svårt att säga vad albumet kommer att klubbas för.  Det är alltid en risk med att lämna på auktion.
4. Finns det någon loppis eller antikaffär i närheten så kan man höra vad de är villiga att betala för albumet. Välgörenhetsloppisarna tar bara emot skänkta saker. 
5. Annonsera ut till högstbjudande med rätt att neka om man inte är nöjd med priset  i någon lokal loppisgrupp på Facebook.
6. Anordnas det någon samlarmässa i närheten, ta med albumet och försök sälja det till någon som handlar med vykort.
7. Det finns även frimärksauktioner, men jag är inte insatt i den branchen.  Gamla vykort brukar handlas för sina motiv, inte frimärkena. 

Vad man kan få ut för ett vykortsalbum beror dels på innehållet, dels på hur mycket arbete man vill lägga ner själv. Generellt sett så var priserna högre för ca 20 år sedan än vad de är idag.

Sjuttan
2018-07-01 23:19
#5

Varmt tack för ditt utförliga svar! Tradera låter minst arbete men vad tusan kan jag begära i pris. Har en benägenhet att ta till för lite. Nu fick jag i alla fall en impuls att ta itu med det. Tack än en gång!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

MonicaLagerquist
2018-07-02 07:57
#6

Jag sålde mina vykort till en loppisförsäljare.

Jag hade en skokartong full. Killen kikade lite i lådan och gav mig ett bud på 300 kronor. Innan hade jag försökt sälja lite på tradera men det gick dåligt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
parsley
2018-07-02 08:31
#7

Lägger du ut hela albumet orört så kan du i princip starta på 1 krona och hoppas på det bästa eller sätt ett utgångspris baserat på de geografiska korten. Om albumet innehåller 100 kort och 40 av dem är geografiska, så kan du t ex sätta ett utropspris på 200 kr (5*40= 200 kr) och hoppas på budgivning. Kolla vilka avgifter Tradera har för osålda auktioner. De brukar ändra sina regler med jämna mellanrum och jag vet inte hur de ser ut för närvarande. Att lägga ut ett antal auktioner med 1 st vykort i varje och riskera att de förblir osålda, samtidigt som man tvingas betala för varje auktion är ingen speciellt bra affär.

Sjuttan
2018-07-04 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#8

Känner inte för att slakta denna raritet i vilket fall. Önskar att någon som verkligen skulle uppskatta det gick att hitta. Bifogar några bilder för att visa vad jag menar.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: