Annons:
Etikett38-smycken
Läst 5609 ggr
Sjuttan
7/26/19, 10:26 PM

Bärnstenshalsband

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om detta är rätt ställe för min fråga. Men gör ett försök. Har ett bärnstenshalsband, men hur avgör man om det är äkta eller ej? Av tyngden att döma så är det inte plast i alla fall. Undrar även om hur värdet är på sådana föremål idag?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Carmarino
9/14/20, 5:27 PM
#1

Om du vill offra en av bitarna så är ett sätt att avgöra om det är bärnsten att bränna den. Eftersom bärnsten är stelnad kåda så brinner den nämligen om man håller den i en låga. Det gör förvisso plast också, men då är doften en helt annan. Bärnsten väger inte så mycket, så är halsbandet tungt är det förmodligen karneol eller något liknande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/14/20, 5:28 PM av Carmarino
Maria
9/14/20, 5:54 PM
#2

Jag håller med #1.
Det ser dessutom väldigt orange ut på bilden men det kan ju vara fotot.
Bärnsten brukar vara mer brunorange.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
3/3/21, 10:56 PM
#3

Det finns faktiskt röd bärnsten och även gul karneol så det där var knivigt. Har du testat någon sten? Det vore roligt att veta om du fick reda på vad det är.

Magi-cat
5/11/21, 4:30 PM
#4

Vackert halsband, Sjuttan!

Hittade en länk med flera sätt att testa:

https://manekisparlblogg.blogspot.com/2009/04/material-akta-barnsten-eller.html#.YJqUt7UzZUs


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

~*~ En blogg om pärlor, pärlarbete och smyckestillverkning. Fakta, tips, projekt, instruktioner, länkar, inspiration, nyheter och artiklar. ~*~
MonicaLagerquist
6/16/22, 9:37 AM
#5

Vad kom du fram till?

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
8/19/22, 3:12 PM
#6

#5: TS har inte varit inloggad på nära 1,5 år, så vi får nog inget svar om vad som hände med halsbandet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: