Annons:
Etikett70-övriga-föremål
Läst 993 ggr
doodz
2020-07-02 14:44

Gammal kratta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna när jag städade ur ett gammalt skjul på gården. Aldrig sett något liknande tidigare och det har ingen jag frågat heller. Någon som vet vad denna använts till?

Annons:
Herveaux
2020-07-02 15:04
#1

Wow, aldrig sett tidigare men jag tycker absolut att gårdsägaren jag jobbar för borde införskaffa en. Lövkrattning borde gå på ett nafs!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
2020-07-02 15:54
#2

En dubbelräfsa, inte kratta. Ser lite otymplig ut, men orkar man så får man ju dubbelt gjort, vid hö- eller lövräfsning.

Maria
2020-07-02 16:03
#3

Så fin den var. Finns det några stämplar/märkning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2020-07-02 17:13
#4

Gamla bruksföremål är ofta mycekt vackrare än dagens. Och så kallar man det utvecling. Men visst blir jobbet mycket roligare om man få använda vackra saker.

doodz
2020-07-02 20:04
#5

Visst är den häftig! Var tvungen att hänga den på utsidan av hönshuset så den kan skina! Kan nog stämma som Sindri skrev, att den gjorde dubbla jobbet för dem som bodde här förr :) Vet att de som byggde huset var intresserad av äpplen, så det finns 5 olika sorters äppelträd på gården samt en stoooor blodbok och ett plommonträd :) har man så många träd på en och samma gård behövs nog redskap som dessa! För att #Maria har jag ännu inte kikat efter några stämplar, men ska kolla imorgon! :)

Upp till toppen
Annons: