Antikviteter iFokus

Antikviteter

Etiketter70-övriga-föremål01-övrigt02-om-antikviteter-i-fokus50-möbler08-vård-och-skötsel51-allmogeskötsel-av-antika-föremål
Läst 44 ggr
konradhjalmar
2023-05-18 23:23
1

Renovera/restaurera 1800-tals brudkista

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans! Jag har nyligen lyckats få tag på denna pärla…gratis.
Det var tydligen en gamling som gått bort vars släkt uppenbarligen inte har vördnad eller intresse för gamla ting, då kistan skulle landa på soptippen bara…

Jag skulle vilja se till att den är väl skyddad och inte blir fulare med tiden!
Vad bör jag göra med exempelvis beslagen som är aningen rostiga? Skall man göra rent samt oxidera/måla dem? Antar att de var svarta som nya!

Vad gäller träet är det i mycket gott skick. Målningen är dessutom hel och beständig, endast smärre repor och sprickor på sina håll.
Bör jag kanske använda någon olja eller så för att fräscha upp det? Skall kistan göras rent och smörjas in med någonting alltså?

Vad föreslår ni? Några antikkännare här? Är kistan värd någonting? Det är minsann många frågor som har väckts!

Alla råd och kommentarer är mycket välkomna! :))

Tack på förhand,

Konrad

• Redigerat 2023-05-18 23:24 av konradhjalmar
Sindri
2023-05-19 08:57
2

Om man tittar på Antikrundan t ex så tycker jag att de brukar varna för att restaurera antikviteter. Det man skall göra är att skydda dem från solljus, kyla, fukt, och hetta.
Jag tror inte rosten sprider sig eller blir värre om kistan står på rätt ställe.
Om du tänker förvara saker i den och vill ha bort dålig lukt så kan du ställa in en skål med ättika.
Skall man ge sig på att restaurera en så gammal sak, så skulle jag lämna det till en fackman. Man bör kanske kolla så inte träet har fått någon ohyra i sig.
Vill du absolut göra det själv så leta reda på en kurs i hur man gör, eller ta noga råd av en fackman.

Om du har tur kanske du t.o.m. kan hitta en Antikrunda nära dig i sommar.

Vilket roligt fynd och vad bra att du tog hand om den.